سامان یاسین: هیچ بلایی نمانده که در زندان بر سرم نیاید، مرا اعدام کنید تا همه چیز تمام شود

سامان یاسین یکی از دستگیرشدگان انقلاب «ژن ژیان آزادی» در نامه‌ای به ریاست قوه قضاییه ایران می‌گوید، پس از ۱۸ ماه بازداشت هنوز مشخص نیست به چه جرمی زندانی شده و می‌گوید «مرا اعدام کنید تا همه چیز تمام شود».

سامان یاسین خواننده کورد که در تظاهرات‌های انقلاب ژن ژیان آزادی در تهران دستگیر شده بود، نامه‌ای سرگشاده خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ایران نوشته که در آن آمده است: «۱۸ ماه است در زندان‌های تهران و کرج بدون هیچ مدرکی بازداشت شده‌ام. در این ۱۸ ماه چندین بار وعده مشخص شدن جلسه دادگاه داده شد اما جلسه برگزار نشد.»

وی همچنین اعلام کرده است،  «خواهش می‌کنم برای من مشخص کنید که مرتکب چه جرمی شده‌ام؟ اگر مجرم هستم مرا به زندان محکوم کنید، اگر نیز بی‌گناهم، آزادم نمایید. من نمی‌دانم دلیل این همه کینه و آزار و شکنجه دستگاه قضایی نسبت به من چیست و چه معنایی دارد.»

این زندانی سیاسی کورد که چندین بار علیه نامشخص بودن پرونده‌اش اعتصاب غذا کرده است یادآور شده که چندین بار شکنجه جسمی و روانی شده و در این رابطه در نامه‌اش نوشته است: «خواهش می‌کنم مرا اعدام کنید. من دیگر تحمل این وضعیت معلق و نامشخص زندان را ندارم که به دلیل جرمی که نه من می‌دانم چیست و نه شما می‌دانید، در زندان مرا نگه داشته‌اید. مرا به اعدام محکوم کنید، من هیچ اعتراضی نخواهم کرد. زندگی مرا از هم پاشیده‌اید، سلامت جسمی و روانی‌ام را از من گرفته‌اید، به عنوان شکنجه روانی مرا به صورت ساختگی و نمایشی اعدام کردید، من را روانه بیمارستان روانی نمودید، چه چیزی مانده که علیه من انجام نداده‌اید؟ جانم را بگیرید تا همه چیز تمام شود.»

سامان یاسین( سیدی) اهل شهر کرماشان است و در شهریور ۲۰۲۲ در تظاهرات‌های تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. در ابتدا با اتهام محاربه و قیام علیه حکومت و مرجعیت به اعدام محکوم شد. اما سپس توسط دیوان عالی ایران این مجازات لغو شده و به تلاش برای برهم زدن امنیت ملی متهم شد.

این زندانی سیاسی کورد همچنین گفته است که تحت شکنجه و تهدید پرتاب از ارتفاع مجبور شده به جرائمی اعتراف کند که هیچ کدام آنها را انجام نداده و در مدت بازداشت با انواع شکنجه‌های سنگین مواجه شده و علیه این شکنجه‌ها چندین بار نیز دست به اعتصاب غذا زده و یک بار هم دست به خودکشی زده است.

این زندانی سیاسی همچنین پس از آشکار نمودن شکنجه‌هایش توسط انتشار یک فایل صوتی، برای چند روز به بیمارستان روانی فرستاده شده بود.

علی رغم گذشت ۱۸ ماه از بازداشت، تاکنون در رابطه با اتهامی که به وی زده شده است محاکمه نشده و چندین بار جلسه دادگاه به تاخیر افتاده است. آخرین مورد نیز ۱۸ فوریه امسال بود.