سامی تان: نیاز به مبارزه همه‌جانبه برای زبان وجود دارد

سامی تان، زبان شناس با بیان اینکه سیاست ممنوعیت، فشار و یکسان‌سازی دولت در مورد زبان کوردی را می‌توان در عمل شکست داد، گفت: «نیاز به مبارزه همه جانبه برای زبان وجود دارد.»

در ترکیه ۲۱ فوریه روز زبان مادری بار دیگر با فشار، ممنوعیت و انکار زبان کوردی آغاز می‌شود. ممنوعیت نمایش «کوئین و تراویس»، دستگیری مادر کوردی که ترکی بلد نبود در فرودگاه استانبول، آخرین نمونه از سانسور زبان کوردی است.

رئیس انجمن زبان و فرهنگ کوردی، سامی تان، زبان شناس، این رویکردهای نژادپرستانه را برای خبرگزاری فرات(ANF) ارزیابی کرد و یادآور شد که وقتی این زبان در بین نسل‌ها گسترش یابد، می‌توان سیاست‌های یکسان‌سازی را شکست داد. سامی تان گفت، برای این کار نیاز به یک مبارزه آگاهانه و برنامه‌ریزی شده وجود دارد.

سامی تان محدودیت زبان کوردی را ناشی از ذهن تک محور و ظالمانه دولت برای ایجاد دولت-ملت دانست و اظهار داشت: «به دلیل همین ذهنیت است که غنا و تنوع جامعه را انکار می‌کند و در عوض سعی در ایجاد یک جامعه همگن دارد. با ساختار تک محوری و انکار تنوعها، جغرافیایی که روزگاری باغ زبان‌ها بود به گورستان زبان‌ها تبدیل شده است. تان با اشاره به اینکه این ذهنیت در حال از بین بردن زندگی مشترک مردم است، گفت: «این ذهنیتی که از طریق نهادهای آموزشی و رسانه‌ای در جامعه گسترش یافته است باید تغییر کند، برای این کار باید مبارزه کرد.»

از آنجا که مقاومتگرترین مردم کوردها هستند، آنها سعی دارند کوردها را جرم انگاری کنند

تان اعلام کرد که مقاومتگرترین و مخالف ترین مردم در مقابل سیاست‌های انکار آنها کوردها هستند، بنابراین کوردی در این سطح جرم انگاری شده و اظهار داشت که نظر این تفکر در مورد زبان‌های دیگر نیز همین‌طور است. تان اعتراض پارلمان به جورج اصلان، نماینده ماردین را به عنوان مثال نشان داد که کریسمس را به زبان سریانی در پارلمان تبریک گفت، اما هدف اعتراضات قرار گرفت. تان گفت: «در برابر سیاست‌های همسان‌سازی، چون هویت کوردی مقاوم‌ترین است، زبان آنها مورد حمله قرار می‌گیرد و تلاش می‌کنند آن را جرم انگاری کنند.»

در موضوع زبان، نیاز به مبارزه با دانش و برنامه‌ریزی وجود دارد

تان با بیان اینکه مقاومت کوردها مهم است، اما هنوز کافی نیست، خاطرنشان کرد: «به ویژه در بحث زبان نیاز به مبارزه برنامه‌ریزی شده و مدبرانه تر است.»

تان با بیان اینکه حداقل به اندازه سیاست باید به زبان اهمیت داده شود، گفت: «هنوز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جدی در مورد زبان کوردی در میان احزاب کوردی وجود ندارد، حتی اگر به تدریج پویاییهای مختلف به وجود بیاید، اراده جدی وجود ندارد. بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از زبان کوردی در بین جوانان و کودکان کم شده است، قبلاً زبان کوردی در حد ۸۰ تا ۹۰ درصد صحبت می‌شد، اما هم نواحی تکلم و هم درصد آن رو به کاهش است. در رسانه‌ها نسبت به گذشته پیشرفت زبان وجود دارد اما می‌بینیم که میزان استفاده در زندگی روزمره پایین است. اگر زبان توسط بچه‌ها صحبت نشود زبان آینده‌ای ندارد. ما باید یک برنامه جدی داشته باشیم. مثلاً باید ۱۰ شبکه تلویزیونی مثل زاروک تی‌وی داشته باشیم.»

وظیفه سنگینی بر دوش سیاستمداران، روشنفکران و خانواده‌هاست

تان اعلام کرد که در این زمینه به اندازه سیاستمداران و روشنفکران، خانواده‌ها نیز مسئولیت سنگینی دارند و گفت، خانواده‌ها باید قبل از هر چیز فرزندان خود را به زبان مادری تربیت کنند. تان با بیان اینکه تسلط بر زبان می‌تواند منجر به ایجاد آینده‌ای برای زبان شود، گفت: «این امر تنها با نسل‌های جدید امکان پذیر است» . تان در ادامه گفت: «باید مبارزه جمعی با ذهنیت حکومت انجام داد. باید در برابر این ذهنیت، ذهنی دموکراتیک ایجاد کرد. نباید فراموش کرد که پس از گسترش زبان در بین نسل‌ها می‌توان سیاست‌های همسان‌سازی را از بین برد. سیاست‌های همسان‌سازی را فقط به صورت عملی می‌توان شکست داد. کسانی که در این موضوع پیشرو هستند، نیروها و حلقه‌های دانش سازمان یافته در زمینه‌های مدنی و سیاسی هستند.»