سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر اجرا شدن احکام اعدام در ایران را محکوم کرد

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(HRW)‌ اعلام کرد که ایران در یک ماه حداقل ۸۷ نفر را اعدام کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرده است که مقامات ایران تنها در روز ۷ جولای، ۲۹ زندانی را به شیوه‌‌ دسته‌جمعی اعدام کردند.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در گزارش خود این درجه از مجازات را محکوم کرد و بیان نمود‌:‌‌ ‌«سازمان دیده‌بان حقوق‌‌بشر به هر شیوه مخالف مجازات اعدام می‌باشد.»

ایران مدتی قبل نیز یکی از کنشگران کورد به نام رضا رسایی را اعدام کرده بود. رسایی پس از به قتل رسیدن زن جوان کورد، ژينا امینی در تهران و در ‌جریان ‌«انقلاب ژن ژيان آزادی» در سال ۲۰۲۲ دستگیر شده بود.

محقق سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر درباره امور ایران، ناهید نقشبندی گفت‌: ‌«مقامات ایران که انتخابات اخیر ریاست جمهوری را به مثابه دلیلی برای تغییرات نشان می‌دادند، هنوز هم به اجرای احکام اعدام ادامه می‌دهند.»

حکومت ایران برای کنترل کردن اپوزوسیون داخلی از مجازات اعدام استفاده می‌کند‌‌؛ این مجازات بصورت کلی برای معترضان به مثابه یک جواب استفاده ‌می‌شود و همچنین اکثرا پس از روند دادگاهی ناعادلانه عملی می‌شود.

نقشبندی گفت‌: ‌«ایران مجازات اعدام را بصورت کلی و جزئی برای برای ایجاد خوف و وحشت علیه کسانیکه خواستار تغییر هستند، صادر می‌شود. این امر نیز نشان می‌هند که حکومت بدترین شیوه از این حکم استفاده می‌کند.»

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرده بود که مقامات ایرانی در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴، ۲۴۹ نفر را اعدام کردند که ۱۴۷ نفر از آنان نیز بدلیل جرایمی مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده که ایران در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۸۵۳ نفر را اعدام کرده است و با این شمار، ۷۴ درصد از مجازات‌های انجام شده در سطح کل جهان را به خود اختصاص داده است.