سازمان پِن سیدنی قتل زنان روزنامه‌نگار کورد را بشدت محکوم کرد

پِن بین‌المللی در سیدنی، قتل زنان کورد روزنامه‌نگار، گلستان تارا و هیرو بهاالدین را بشدت محکوم کرد.

نمایندگی پِن استرالیا بیانیه‌ای کتبی منتشر نموده و اعلام کرد که در حمله پهپادی دولت اشغالگر ترکیه، دو زن کورد روزنامه‌نگار جان باختند. در این بیانیه خاطر نشان شده است که براثر حمله ۲۳ اوت در منطقه سیدصادق سلیمانیه، زحمتکشان و کارکنان شرکت مطبوعاتی چَتر، گلستان تارا و هیرو بهاالدین به قتل رسیدند و ۶ نفر از دیگر زحمتکشان مطبوعاتی نیز مجروح شدند.

در این بیانیه اشاره شده است که آنان مقامات محلی دولت ترکیه را مسئول این حمله می‌دانند و بیان کردند که دو روز قبل وزارت جنگ ترکیه مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و قتل روزنامه‌نگاران را به‌شیوه‌ای مستقیم قبول کرد.

پِن سیدنی اعلام کرده است که حملات دولت ترکیه علیه روزنامه‌نگاران، نویسندگان و کنشگران دارای عقبه و تاریخی طولانی است و ابراز کرد که آزادی اندیشه سرکوب می‌شود، روزنامه‌نگاران دستگیر می‌شوند، شکنجه شده و به قتل می‌رسند. همچنین قتل زنان کورد روزنامه‌نگار، گلستان تارا و هیرو بهاالدین را بشدت محکوم کرده و خواستار مجازات مسئولان، مسببان و عاملان این حمله شده است.

مطبوعات بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری نیز به قتل آن زنان روزنامه‌نگار واکنش نشان دادند. دیرَکتور کل یونیسف، آندری آزولای اندوهگینی خود را بیان کرد و فراخوان تحقیقات وسیع را داد.

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران انگلیس و فدراسیون روزنامه‌نگاران بین‌المللی،‌ حکومت ترکیه و عراق را فراخواندند که برای پیدا کردن مجرمان و جنایتکاران، بازپرسی و بازجوی فوری آغاز کند.

کمیته مدافع روزنامه‌نگاران ‌(CPJ) و روزنامه‌نگاران بدون مرز ‌(RSF) نیز قتل آن زنان کورد روزنامه‌نگار را محکوم کرده و اعلام کردند که ترکیه باید حساب پس دهد.