صباحت تونجل: مسئله‌ی کورد را نمی‌توان به رحمت دولت واگذار کرد

صباحت تونجل اعلام کرد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در رابطه با حل مسئله‌ی کورد دارای نقش مهمی است و لازم است انزوا رفع گردد، در ادامه گفت: «این مسئله‌ی را نمی‌توان به رحمت دولت واگذار کرد. صلح کار جامعه است.»

پرونده کوبانی به دلیل فعالیت‌های اعتراضی بین ۶ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۴ علیه حملات داعش به کوبانی باز شد و فیگن یوکسکداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش روسای مشترک سابق حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه‌د‌پ) و اعضای کمیته‌ی مرکزی اداری و ۱۸ زندانی و در مجموع ۱۰۸ نفر محاکمه می‌شوند و در زندان سینجان برگزار شد.

«تمامی رفقای ما به دلیل مبارزاتشان محاکمه می‌شوند»

تونجل اعلام کرد که آزادی بدون فداکاری و بها به دست نمی‌آید و من ۹ روز است که اعتصاب غذا کرده‌ام‌‌، تمامی رفقای زن در این‌جا و در هر جای دیگری به سبب مبارزاتشان محاکمه می‌شوند، زیرا ما برای جنبش زنان آزاد و دمکراتیک مبارزه کردیم و اعلام کردیم دیگر خشونت علیه زنان بس است. ما در ۸ مارس به خیابان‌ها آمدیم و خواستار صلح شدیم.»

«مخاطب من حکومت سیاسی است»

تونجل دادگاه را به طرفداری از حزب عدالت و توسعه (آ‌ک‌‌پ) و حزب حرکت ملی (م‌ه‌پ) متهم کرد و اعلام نمود ما به دلیل سیاست محاکمه می‌شویم، شما به نمایندگی از آ‌ک‌پ و م‌ه‌پ و ائتلاف جمهور این‌جا هستید و در ادامه گفت: «شما مجبور هستید که شنونده باشید. اساسا، مخاطب من، حکومت سیاسی است.»

صباحت تونجل در ادامه‌ی سخنانش اعلام کرد که ما می‌خواهیم با هم این زمینه را که ذهنیت مرد ۵ هزار سال است آن را تحمیل نموده را تغییر دهیم و گفت: «می‌دانیم که چرا مردان با زنان دشمنی می‌ورزند، زیرا نمی‌خواهند قدرت و فرصت زندگی را تقسیم کنند. مسئله تنها آزادی زن نیست، بلکه آزادی مردان نیز است.»

«به نسل‌کشی زنان مشروعیت می‌بخشند»

تونجل به برخورد دولت علیه زنان کورد و به شهادت رساندن ناگهان آکارسل در شهر سلیمانیه اشاره کرد و گفت: «دولت تحت عنوان ‘مقابله’ به نسل‌کشی زنان مشروعیت می‌بخشد‌. ما این را نمی‌پذیریم و شما ما را زندانی می‌کنید. روزانه عملیات انجام شده و زنان را دستگیر می‌کنند. اما زنان خود را سازماندهی کرده و به مبارزه می‌پردازند. دولت فشار آورنده و متجاوز است. به همین سبب باید دولت تغییر کند. لازم است ذهنیت پلیس و سرباز تغییر کند. تا این تغییر نکند، حقیقت زندگی زنان تغییر نخواهد کرد.»

در ادامه گفت: «آن‌هایی که می‌خواهند مسئله‌ی کورد را از طریق جنگ حل نمایند، از تجاوز به زنان به عنوان شکنجه استفاده می‌کنند.»

«روند خودمدیریتی»

تونجل اعلام کرد که به دلیل سخنانشان در رابطه با روند خودمدیریتی محاکمه می‌شوند. در ادامه گفت: «ما از حکومت انتقاد کردیم و گفتیم شما در داخل مرزهای خود انسان‌ها را به قتل می‌رسانید و آن‌ها را بمباران می‌کنید‌. این قابل قبول نیست. این خلق دارای مسئله هستند. بیایید از طریق گفت‌و‌گو آن را حل نمایید. این‌ها در برابر این می‌ایستند. طیب اردوغان می‌گوید ‘اخلاق جنگ نیز وجود دارد’ درست است اخلاق جنگ نیز وجود دارد. گفتیم ‘کسی در این جنایت شریک نشود، آ‌ک‌پ از سیاست جنگ و دشمنی با کوردها‌ دست بردارد’ به همین سبب ما امروز محاکمه می‌شویم.»

تونجل یادآور شد که بیش از ۱۰۰ جوان در جزیر زنده زنده آتش زده شدند که برخی از آن‌ها دانشجو بودند. اما با این وجود دادگاه این موضوع را برسی نکرد و این جوانان به عنوان «تروریست» معرفی شدند. در ادامه اعلام کرد که ما به خاطر گفتن این حقایق محاکمه می‌شویم.