صباحت تونجل‌: تا زمانیکه عبدالله اوجالان آزاد نشود ما آزاد نمی‌شویم

سیاستمدار صباحت تونجل اعلام کرد که در امرالی یک رژيم ویژه اجرایی شده است و گفت‌:‌ ‌«تا زمانیکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان باشد،‌ ما آزاد نخوهیم شد.‌»

مجلس زنان دم پارتی در ازمیر و جنبش زنان آزاد ‌(ت‌ژآ) با مشارکت سیاستمدار،‌ صباحت تونجل و نماینده پارلمان از حزب دم پارتی و شهر درسیم، آیتن کوردو با موضوع ‌«ما علیه انزوای تحمیلی مبارزه آزادی را عملی کنیم علیه غصب اراده پیشاهنگان هستیم» یک جلسه گفتگو برگزار کردند.

این بحث و گفتگو در سالن ژن آرت برگزار شد و افراد بسیاری در این گفتگو مشارکت کرده و به جانفدایان آزادی ادای احترام کردند.

نماینده پارلمان از حزب دم پارتی برای درسیم، آیتن کوردو توجه‌ها را به انزوای تحمیلی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان معطوف داشت و گفت که مبارزه علیه انزوای تحمیلی ادامه دارد. آیتن کوردو اعلام کرد که پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و ایدئولوژی آزادی زنان، نیرو و بزرگی به آنان می‌بخشد و گفت‌‌: ‌«تمام عملکردهای ضد دمکراتیک با انزوای تحمیلی آغاز شد. تحمیل انزوایی که در امرالی آغاز شد بر علیه بخش‌های جامعه ادامه دارد. باید در دومین سده، سیاست‌های انکارگری و نابودگرانه از میان برداشته شوند، اگر از میان برداشته نشوند ترکیه دمکراتیک نخواهد شد. باید ما نقش و وظیفه اساسی خود را ایفا کنیم و در مبارزه شرکت کنیم.»

‌«ما این نظام را از میان برخواهیم داشت»

سپس سیاستمدار، صباحت تونجل نیز سخنرانی کرد و یادآور شد که از سال ۲۰۱۵ تا کنون آنان با خشونت سیستماتیک دولت روبرو هستند و دولت با انجام هر کاری و در پیش گرفتن هر راهی دوباره پیروز نشد و نخواهد توانست در این مبارزه پیروز شود.

صباحت تونجل اشاره کرد که هرچند آزادی‌ زندانیانی عملی شده است اما آنان درواقع هنوز آزاد نشده‌اند و گفت‌‌: ‌«تا زمانیکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان زندانی باشد، ما نیز نمی‌توانیم آزاد باشیم. تا زمانیکه این نظام را متلاشی کنیم، آزادی و صلح به ترکیه نمی‌آید. مرکز جنگ ترکیه و سیاست‌های عدم رهیافت، زندان جزیره امرالی می‌باشد. در امرالی یک رژیم ویژه اجرایی شده و در جریان می‌باشد. اگر مسئله کورد از راه‌های صلح‌آمیز و دمکراتیک به رهیافت نرسد، هر زمان بحران در ترکیه افزایش پیدا خواهند کرد. دولت می‌خواهد راه‌های سیاست دمکراتیک را ببندد، اگر این راه‌ها مسدود شوند، به دلیلی برای وجود خشونت مبدل خوهند شد. کوردها خشونت نمی‌خواهند، دولت خشونت می‌خواهد. همانگونه که کوردها می‌گویند ‌«دمکراسی،‌ صلح،‌ آزادی»، دولت می‌گوید ‌«تو تروریستی، تو نمی‌توانی این چیزها را بخواهی»، تروریسم اساسی غصب و منع زبان،‌ هویت و حقوق فرهنگی کوردها است. انکار کردن موجودیت انسان‌ها بزگترین جنایت علیه انسانیت است.‌»

‌«ما در ابتدا خود را آزاد خواهیم کرد»

صباحت تونجل بیان کرد که در مقابل تمام این موارد،‌ ایجاد صلح‌ اجتماعی، مهم‌ترین وظیفه است و اینچنین به سخنان خود پایان داد‌: ‌«ما صلح را مطالبه نمی‌کنیم. ما می‌گوییم همراه با جامعه، حیاتی نوین را ایجاد می‌کنیم. به مثابه زنان سازماندهی شده ما در ابتدا خود را آزاد خواهیم کرد. در این‌ زمان ما جامعه را آزاد خواهیم کرد، در نتیجه ترس،‌ فشار، زندانی وجود دارد، باید عصر جدیدی را آغاز کنیم.‌»

برنامه‌های این گفتگو پس از پرسش و پاسخ‌ها با شعار ‌«ژن ژیان آزادی» به پایان رسید.