سفر مخفیانه فرمانده سپاه قدس به اقلیم کوردستان

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که بطور ناگهانی به عراق سفر کرده بود، پس از دیدارهایی که در بغداد انجام داد، به اقلیم فدرال کوردستان سفر کرده است.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که بطور ناگهانی به عراق سفر کرده بود، پس از دیدارهایی که در بغداد انجام داد، به اقلیم فدرال کوردستان سفر کرده است. نماینده اقلیم کوردستان در تهران گفته قاآنی از آنها خواسته به کشمکش‌های میان شیعیان و سنی‌های عراق وارد نشوند. بحث در مورد سرنوشت مقرهای احزاب مخالف کورد در سلیمانیه نیز احتمال می‌رود در برنامه فرمانده سپاه قدس بوده باشد.

فرمانده سپاه قدس به دنبال آن به عراق سفر کرد که کشورهای غربی گمانه‌زنی کردند گروه‌های شیعی وابسته به ایران مسئول حمله پهبادی به محل اقامت مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق باشند. قاآنی در سفرش به بغداد این اتهام را قویا رد کرد و گفت ایران این حمله را محکوم می‌کند.

قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس سال ١٣٧٨ در فرودگاه بین المللی بغداد به دستور ترامپ با موشک کشته شد.

بنابراین علت سفر مخفیانه اسماعیل قاآنی به عراق و اقلیم کوردستان غیر قابل درک نیست. رسانه‌های ایرانی حتی هیچ عکس و ویدئویی از این سفر منتشر نکرده و از اعلام تاریخ و مکان دقیق دیدارها خودداری کرده‌اند.

ناظم دباغ، نماینده دولت اقلیم کوردستان در تهران گفته فرمانده سپاه قدس در سفر به هولیر از کوردها خواسته که وارد مناقشات و کشمکش‌ میان شیعیان و سنی‌های عراق نشوند.

به نظر او، اقدام برای ترور نخست وزیر عراق با منافع ایران در تضاد بوده و به نفع هیچ کسی نیست که ایران و عراق اقدام به ترور شخصیت‌های طرف مقابل نمایند.

گرچه ناظم دباغ اعلام کرده این دیدار در رابطه با اختلافات داخلی عراق بود اما گمانه‌زنی می‌شود اسماعیل قاآنی در این سفر همچنین بر لزوم برچیده شدن پایگاههای احزاب مخالف کورد که اخیرا مورد تهدید و هجوم سپاه قرار گرفتند تأکید کرده باشد.

یک فعال سیاسی به نقل از منابع مطلع در فیسبوک خود نوشته: "فرمانده سپاه قدس گفته همانطور که ترکیه استفاده از قوای نظامی علیه پ.ک.ک در اقلیم کوردستان را مشروع می‌داند، ما نیز حق مشابهی برای حمله به مقرهای دو حزب کومله و دمکرات داریم."