شاخه‌های دریای اژه و مرمره به سمت جولمرگ حرکت کردند

«راهپیمایی احترام به اراده» که توسط دم پارتی از استانبول تا جولمرگ علیه غصب اراده توسط دولت آک‌پ-م‌ه‌پ برگزار شده است، آغاز شده است. راهپیمایان در حال حرکت از ازمیر نیز به کنشگران استانبول در آنکارا خواهند پیوست.

راهپیمایی شروع شد

«راهپیمایی احترام به اراده» که تحت پیشاهنگی حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) در استانبول و ازمیر برگزار شد. شاخه‌های مرمره و اژه در آنکارا به هم خواهند پیوست.

استانبول

بسیاری از مردم از جمله نمایندگان استانبول، چیچک اوتلو، چنگیز چیچک و علی بوزان از ساعات اولیه در مقابل سازمان منطقه کادیکوی دم پارتی تجمع کردند.

راهپیمایان با تی‌شرت‌هایی که روی آن نوشته شده بود «قیم گم شو»، قبل از حرکت بیانیه‌ای صادر کردند.

چیچک اوتلو، نماینده پارلمانی دم پارتی گفت: «ما با مقاومت گسترده مردمی در وان نشان دادیم که ما، کوردها و مردم ترکیه، به عنوان کارگر و جنبش چپ، در مقابل فشارها و انتصابات قیم‌های رژیم فاشیستی آک‌پ در هیچ شرایطی سر فرود نخواهیم آورد.»

چیچک اوتلو گفت: «تحصن برای عدالت که پس از انتصاب قیم با شعار "استانبول برای جولمرگ در قیام است" شروع کردیم، هر روز به رشد خود ادامه می‌دهد. ما با متحد کردن همه مردم از استانبول تا آمد، از آمد تا ازمیر، از ازمیر تا سامسون و شرنخ، مبارزه علیه غصب رژیم آک‌پ را گسترش می‌دهیم.»

چیچک اوتلو با بیان اینکه این راهپیمایی عدالت‌خواهی «نه» گفتن به غصب اراده مردم کورد است، افزود: «این راهپیمایی راهپیمایی برای صیانت از کار و آزادی ماست. این راهپیمایی پاسخی به رژیم آک‌پ است که مردم ما را با آتش‌زدن جنگل‌های کوردستان قتل‌عام کرد. ما از استانبول به جولمرگ راهپیمایی می‌کنیم تا از حق زندگی و حق اراده خود در شهرداری‌ها دفاع کنیم. ما شهردار‌های مشترک خود را انتخاب خواهیم کرد. راهپیمایی ما برای عدالت ادامه خواهد داشت و قیم‌ها می‌روند و ما می‌مانیم. زنده باد مبارزه متحد ما.»

گروه ۱۰ نفره راهپیمایی که شعارهای «قیم‌ها می‌روند، ما می‌مانیم» و «زنده باد مقاومت جولمرگ» را سر می‌دادند، توسط اعضای حزب به جولمرگ اعزام شدند. راهپیمایی با شرکت‌کنندگان جدید در هر شهری که گروه بازدید خواهد کرد ادامه خواهد یافت.

ازمیر

راهپیمایان در منطقه دریای اژه در مقابل نمایندگی منطقه‌ای اژه حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) در ازمیر گرد هم آمدند.

اعضای حزب، از جمله وَزان کارابولوت، رئیس مشترک استانی دم پارتی ازمیر، نسلی‌شاه چتین‌کایا، رئیس مشترک استانی موغلا و بورجوگل چوبوک، نماینده پارلمانی ازمیر، بنری را باز کردند که روی آن نوشته شده بود «شهرداری‌ها از آن ما هستند، نه قیم‌ها» و شعار «زنده باد مقاومت جولمرگ» را سر دادند.

محمد کوروش، رئیس مشترک استانی دم پارتی ازمیر، در بیانیه‌ای در اینجا تأکید کرد که آک‌پ در مقابل مقاومت مصمم مردم باید از تصمیم قیم گام پس بکشد.

محمد کوروش گفت: «شهردار مشترک ما که به خواست مردم انتخاب شده بود با توجیهات ساختگی و شواهد دروغین دستگیر شد، تلاش شد تا اراده مردم جولمرگ غصب شود، بدیهی است که دولت آک‌پ به تدریج این سیاست را گسترش خواهد داد. بنابراین، قیم منصوب به شهرداری جولمرگ تنها محدود به مردم کورد نیست.»

کوروش تاکید کرد: «این راهپیمایی که از سراسر ترکیه و کوردستان برگزار می‌شود با هدف حذف کودتاها و احترام به خواست مردم است.»

پس از این بیانیه، راهپیمایان برای پیوستن به راهپیمایان استانبول، با تشویق، شعار و هلهله‌ها عازم آنکارا شدند.