سربازان افغان و تبهکاران داعش که به ترکیه پناهنده شده‌اند برای جنگ به روژاوا فرستاده می‌شوند

برخی از سربازان ارتش افغانستان و تبهکاران داعش که از دست طالبان فرار کرده و به ترکیه پناهنده شده‌اند، پس از بررسی‌ها، ابتدا به اَرزروم و سپس به منطقه پایگاه اصلی سرگرد مته یلدریم در مرز روژاوا فرستاده می‌شوند.

۲ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۹۷ نفر تنها در سال ۲۰۲۳ از ایران وارد ترکیه شده‌اند. اکثریت کسانی که وارد می‌شوند پناهندگان افغان و پاکستانی هستند. افغان‌هایی که وارد ترکیه می‌شوند پس از مدتی نگهداری در اداره مهاجرت استان وان، اخراج و به کشورشان بازگردانده می شوند. با این حال، اعضای ارتش افغانستان که در میان پناهجویان افغان هستند و از دست اداره طالبان فرار کرده‌اند، و تبهکاران فراری از شاخه افغانستان داعش موسوم به داعش-اِچ، با رفتارهای متفاوتی روبرو هستند.

آیا ترکیه سومین کشوری است که ازبکستان نام آن را نمی‌برد؟

پس از خروج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱، طالبان به طور کامل قدرت را به دست گرفت. کسانی که از ظلم طالبان فرار کردند از طریق ایران به ترکیه مهاجرت کردند. از سوی دیگر، اعضای ارتش افغانستان به جای درگیری با طالبان، فرار از کشور را ترجیح دادند و عمدتاً به ازبکستان و تاجیکستان مهاجرت کردند.

در بیانیه وزارت امور خارجه ازبکستان آمده است که تمامی اتباع افغانستان از جمله سربازانی که پس از تسلط طالبان در افغانستان به طور غیرقانونی به ازبکستان فرار کرده بودند، در دو روز گذشته کشور را ترک کرده و به کشور سوم رفتند. نام کشور سوم در بیانیه ذکر نشده است. تعداد سربازان موضوع بحث ۵۸۵ نفر اعلام شد.

عدم نام بردن نام کشور ثالث توسط وزارت امور خارجه ازبکستان باعث شد که این سوال به ذهن متبادر کند؛ آیا آن کشور ترکیه است؟

آنها تحت محدوده کارآموزی داوطلبانه استخدام می‌شوند

بر اساس اطلاعات دریافتی، ترکیه ابتدا سربازان سابق افغان و تبهکاران داعش را در چارچوب پروژه‌های کارآموزی و اشتغال داوطلبانه استخدام می‌کند. این فرآیند بر اساس دستورالعمل کارآموزی تهیه شده بر اساس ماده ۲۳ وظایف و مقررات کاری اداره مدیریت مهاجرت انجام می‌شود. افرادی که بر اساس ضوابط تعیین شده از بین داوطلبان انتخاب می‌شوند، می‌توانند در هر موسسه دولتی با توجه به استان ترجیح کارآموزی خود استخدام شوند.

در نهایت به پایگاه نظامی آکچاکاله و جنگ با روژاوا فرستاده می‌شوند

اعضای ارتش افغانستان و تبهکاران داعش-اِچ که در این چارچوب مورد ارزیابی قرار گرفته و با پوشش قانونی به آنها مشروعیت می‌دهند، ابتدا به اَرزروم فرستاده و پس از مدتی نگهداری در اینجا، آنها را به منطقه پایگاه اصلی سرگرد مته یلدیریم در مرز روژاوا اعزام می‌کنند. معلوم شد که این افراد که در اینجا آموزش نظامی دیده‌اند، بعداً در درگیری‌های روژاوا شرکت کرده و به ارتش ملی سوریه وابسته به ترکیه پیوسته‌اند.