سرنوشت مفقودین را جویا شدند

بستگان مفقودین و وکلای حقوق بشر، سرنوشت قربانیانی که از سوی نیروهای دولت ترکیه به قتل رسیدند را جویا شدند.

مقاومت بستگان مفقودین

بستگان زندانیان و وکلای حقوق‌بشر، کنش‌های خود با شعار ‌«مفقودین باید پیدا شوند، عاملان باید دادگاهی شوند» را در این هفته نیز ادامه دادند.

آمد

شعبه شهر آمد جمعیت حقوق‌بشر ‌(ÎHD) و بستگان مفقودین در ۸۱۴ مین هفته به کنش خود در مقابل بنای یادبود حق حیات در پارک کوشویولو در منطقه رِزان شهر آمد ادامه دادند. نمایندگان نهادهای جامعه مدنی و بسیاری از شهروندان تصاویر مفقودین، را برافراشته و سرنوشت محمد ظفر دمیرکان که در روز ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۵ در شهر آمد دستگیر شده بود ر اجویا شدند.

سکرتر جمعیت حقوق‌بشر شعبه شهر آمد، عُمَر سامان بیان کرد برای اینکه بخاطر جنایات فاعل معجهول حسابخواهی شود ما در اینجا گردهم آمدیم و تا به پایان به کنش خود ادامه می‌دهیم.

سپس برادر محمد ظفر دمیرکان، صباح‌الدین دمیرکان سخنرانی کرد، او از برادر خود گفت و وقایع که پس از قتل بردارش در حالیکه دستگیر بود روی داد را بیان کرد. عضو کمیسیون مفقودین جمعیت حقوق‌بشر، برفین الچی، سرگذشت محمد ظفر دمیرکان را قرائت نمود.

این بیانیه با انجام کنش تحصن به پایان رسید.

ایلح

شعبه شهر ایلح جمعیت حقوق‌بشر و بستگان مفقودین در ۶۵۰مین هفته در مقابل بنای یادبود حقوق‌بشرواقع در جاده گلستان، بیانیه مطبوعاتی دادند. در این کنش پلاکارتی با عنوان ‌«مفقودین باید پیدا شوند، عاملان باید دادگاهی شوند» برافراشته شد، بجز مدافعان حوق‌بشر، بستگان مفقودین و افراد بسیار دیگری در این بیانیه مشارکت کردند.

مشارکت کنندگان در کنش این هفته، سرنوشت ابراهیم کارتای را جویا شدند که در روز ۱۵ اوت ۱۹۴۴ در روستای هوره منطقه حِنِه شهر آمد، دستگیر شده بود. ریاست مشترک شعبه ایلح جمعیت حقوق‌بشر، احمد شیرای سرگذشت کارتای را قرائت کرد.

این کنش با انجام تحصن به پایان رسید.

جولمرگ

بستگان مفقودین و شعبه شهر جولمرگ جمعیت حقوق‌بشر در ۱۴۰مین هفته به کنش خود به نام ‌«مفقودین باید پیدا شوند، عاملان باید دادگاهی شوند‌‌‌‌» در کوچه هنر ادامه دادند. مشارکت کنندگان در کنش این هفته، سرنوشت متین کارتالی ۱۰ ساله که در روز ۱۸ آورل ۱۹۹۲ در محله یَشیل‌دره از توابع منطقه گوَر درنتیجه شلیک گلوله سربازان گروهان کماندو منطقه گَوَر جان باخته بود، را جویا شدند.

در این کنش پلاکارتی با عنوان ‌«مفقودین باید پیدا شوند، عاملان باید دادگاهی شوند‌‌‌‌» و تصاویر کسانیکه به قتل رسیدند و مفقودین برافراشته شدند. مدیران سازمان حزب مناطق دمکراتیک ‌(د‌ب‌پ‌) در منطقه گَوَر، خانواده‌های مفقودین و یاد شهروندان بسیاری را گرامی داشتند.

متن بیانیه توسط مدیریت شعبه جولمرگ جمعیت حقوق‌بشر، اوزان آکباش قرائت شد و در محتوای آن به قتل اخیر دختر ۸ ساله کورد، نارین گوران و بلند کردن صدای اعتراض‌شان را در مقابل چنین اعمالی را بیان کردند.

اوزان آکباش سپس سرگذشت کِرتالی را قرائت کرد. پدر کِرتالی، ادریس کرتالی نیز سخنرانی کرده و بیان داشت که پسرش بی‌هیچ دلیلی به قتل رسیده است و قبل از اینکه پسرش جان خود را از دست دهد در بیمارستانی که بستری شده بود به پلیس‌ها چنین گفته: ‌«سربازان شلیک کردند. مگر سربازها انسان‌ها را به قتل می‌رسانند‌؟ من هیچ جرمی را مرتکب نشده بودم، چرا من را به قتل رساندید‌؟.‌»

پس از ایراد سخنرانی‌ها، این کنش با انجام تحصن به پایان رسید.

ازمیر

شعبه ازمیر جمعیت حقوق‌بشر این کنش را هفته‌ای یکبار انجام می‌دهد، این نهاد کنش این هفته را در مقابل سومربانک قدیمی منطقه کوناک، برگزار کرد. در این کنش، افراد بسیاری مشارکت کردند و پلاکارت‌های ‌«مفقودین وجدان هستند، از آنان صیانت کنید» و ‌«عاملان مشخص هستند، مفقودین کجا هستند» را برافراشتند. از مدیران شعبه ازمیر جمعیت حقوق‌بشر، جانَر جانلی سرگذشت کنعان بیلگین که در روز ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۴ پس از اینکه در محله دیکمَن آنکارا دستگیر شد و دیگر هرگز اطلاعی از او اطلاعی دریافت نشد را با خلق به اشتراک گذاشت.‌»