ستون بغدادی اتاق عملیات مشترک: قاسم اعرجی

قاسم اعرجی مشاور امنیت ملی عراق، یکی از اعضای «اتاق عملیات مشترک»، درخواست بسته شدن مؤسساتی را که علیه سیاست‌های اشغالگری و الحاق کار می‌کنند، به قوه قضاییه عراق ابلاغ کرد.

تصمیمات تعطیلی احزاب در عراق

در نتیجه ابتکارات دولت ترکیه، تلاش‌ها برای جرم‌انگاری جنبش آزادی کوردستان در عراق و مناطق باشور کوردستان سرعت گرفته است. تداوم اتهامات هدف قرار دادن پ‌ک‌ک در آتش‌سوزی‌های هولیر و کرکوک؛ به دنبال آن پ‌ک‌ک در فهرست «سازمان‌های ممنوعه» عراق قرار گرفت. پس از آن، شورای عالی قضایی عراق؛ تصمیم گرفت احزابی مانند حزب آزادی و دموکراسی ایزدی‌ها (پاده)، جنبش آزادی جامعه کوردستان (جنبش آزادی) و جبهه ملی دموکراتیک را به اتهام وابستگی به پ‌ک‌ک تعطیل کند.

ارائه درخواست از سوی اعرجی

جنگ ویژه علیه پ‌ک‌ک در عراق و باشور توسط «اتاق عملیات مشترک» به پیشاهنگی دولت ترکیه هدایت می‌شود. درخواست برای تعطیلی موسساتی که علیه سیاست‌های اشغالگری و الحاق کار می‌کنند، توسط قاسم اعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، یکی از اعضای اتاق، به قوه قضاییه عراق ارائه شد.

گرفتن رشوه از دولت ترکیه

اعرجی با ادعای دریافت رشوه ۳۰۰ میلیون دلاری از دولت اردوغان برای اجرای سیاست‌های دولت ترکیه در عراق به صحنه آمد. نقش اعرجی در جان بخشیدن به جنگ ویژه آنکارا در عراق بر ادعاهای مطرح شده تاکید می‌کند.

پیشینه مشاور امنیت ملی عراق

اینکه اعرجی کیست، چه کسی در روابط جدید دولت ترکیه با دولت سودان به تدریج به میدان آمده و چه نقشی در عراق ایفا کرده است، موضوع کنجکاوی است.

اعرجی که در دولت حیدر عبادی نیز وزیر کشور عراق بود، در سال ۱۹۶۴ در شهر کوت از توابع شهر واسط در شرق عراق به دنیا آمد. اعرجی که تحصیلات ابتدایی خود را در اینجا به پایان رساند، پس از جنگ اول خلیج فارس به ایران رفت. اعرجی که در سمت ایرانی در گردان‌های بدر می‌جنگید، پس از حمله آمریکا به عراق به کشور بازگشت و در میان «نیروهای مخالف» شرکت کرد.

دو بار توسط آمریکا دستگیر شد

اعرجی که در سال ۲۰۰۳ توسط ایالات متحده آمریکا دستگیر شد، پس از مدت کوتاهی بازداشت آزاد شد. او در سال ۲۰۰۷ دوباره توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد و تا سال ۲۰۱۰ اسیر جنگی بود. اعرجی که مناصب زیادی در عراق داشت، از استانداری واسط و بصره شروع شد، بعدها در نیروهای حشدالشعبی که به دعوت علی سیستانی تأسیس شد، شرکت کرد.

دورانی مبهم در بوجا

بازداشت و آزادی اعرجی که به نام نزدیک به تهران شناخته می‌شود، همچنان محل بحث عمومی است. همچنین گفته می‌شود که اعرجی که از جمله بازداشت‌شدگان آمریکایی در اردوگاه بوجا در مرز کویت عراق بود، در آن سال‌ها توسط سازمان سیا به عامل مبدل شد. اردوگاه بوجا به عنوان محل استقرار افسران القاعده و بعثی و پی‌ریزی پایه‌های داعش شناخته می‌شود.

در واقع، پس از حمله به عراق، پنتاگون و سیا، سازمان بدر را که اعرجی در آن فعال بود، در فهرست «مخالفان» قرار دادند که می‌توانستند با آمریکا در عراق سیاست‌گذاری کنند.

اعرجی که روابط عمیقی با دولت ترکیه برقرار کرده است که باشور کوردستان را با اجازه شریک فعلی خود، ایالات متحده آمریکا ضمیمه کرد، الحاق ترکیه؛ او به عنوان فردی که در حکومت مرکزی رسمی شده است ظاهر می‌شود.

تصمیم تعطیلی پس از دیدار با بارزانی اتخاذ شد

به دستور سودانی، هیئتی به سرپرستی اعرجی در ۱۱ جولای برای بررسی عملیات اشغالگری ترکیه به هولیر و سلیمانی آمدند. اعرجی به جای رفتن به بهدینان، با افراد زیادی به خصوص مسرور بارزانی دیدار کرده بود که قرار بود گزارشی از این دیدارها به سودانی ارائه کند. بارزانی در این دیدار خواستار اجرای توافقنامه ۹ اکتبر شد که هدف آن غصب اراده مردم شنگال است. کمتر از ۲۶ روز بعد، بسته شدن بسیاری از احزاب، از جمله پاده که ایزدی‌ها آن را اراده سیاسی خود در عراق می‌دانند، در نتیجه تحولات فوق منعکس شد.

در صورت وجود اعتراض به دادگاه تجدیدنظر

در حالی که تصمیم قوه قضاییه عراق در بسیاری از جاها به ویژه در میان ایزدی‌ها واکنش‌هایی را به همراه داشت، در صورت اعتراض به ۳ تشکل سیاسی که تصمیم به تعطیلی آنها گرفته شد، این تصمیم؛ راه را برای رفتن او به دادگاه استیناف عراق هموار می‌کند.

نفوذ پ‌دک

خوشحالی هوشیار زِباری، یکی از کارکنان پ‌دک و سَگوان سندی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از تصمیم اتخاذ شده، پیام‌هایی درباره نفوذ پ‌دک تلقی می‌شود.

گفته می‌شود که رای اعضای پ‌دک و اهل سنت در داخل قوه قضائیه در تصمیم‌گیری موثر بوده است. معلوم شد که رمضان حسن عابد که در داخل قوه قضائیه در موضوع تصمیم‌گیری برای بستن احزاب نقش داشته، از اعضای پ‌دک و حکیم جلیل عدنان از سنی‌ها بوده است.

ANF ​​آن را به عموم اعلام کرد

علاوه بر این، در «اتاق عملیات مشترک» که خبرگزاری فرات (ANF) قبلاً در دستور کار قرار داده و افشا کرده بود، هاکان فیدان به نمایندگی از وزارت امور خارجه ترکیه، معاونت سازمان اطلاعات ترکیه (میت)، سازمان اطلاعات پ‌دک (پاراستن)، فواد حسین وزیر خارجه حزب دموکرات کوردستان عراق (پ‌دک)، قاسم اعرجی مشاور امنیت ملی عراق، اطلاعات عراق، رِبَر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کوردستان و نیروهای پیشمرگه او و نیروهای زِرَوانی به رهبری عزیز ویسی هستند.