سزای تمللی: مقابله با دولت نیازمند مبارزه ملت دمکراتیک است

سزای تمللی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها و ریاست مشترک پیشین این حزب اعلام نمود که انزوای تحمیل شده بر امرالی زمینه مشترک تمامی مشکلات در ترکیه را رقم زده است و در این باره افزود: مقابله با دولت-ملت نیازمند مبارزه ملت دمکراتیک است.

سزای تمللی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه وان و ریاست مشترک پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با انزوای تحمیل شده بر امرالی و پروژه ملت دمکراتیک اظهار داشت: هم اکار عمومی ترکیه و هم افکار عمومی بین‌المللی در رابطه با ان مسئله در حال تغییر است.

تمللی در این باره خاطرنشان ساخت که انزوا تاثیر بسیار سوئی را بر حیات اجتماعی، سیاست و حقوق بشر داشته است و در این باره افزود: اگر انزوا وجود نمی‌داشت، فرایند راه حل به کجا ختم می‌شد؟ مگر می‌شد ان کابوس سیاسی همچنان ادامه داشته باشد؟ مگر رویدادهای سوریه و هزینه‌های آن تصور می‌شد که وجود داشته باشند؟ آیا مسئله کورد با چنین بن‌بستی مواجه می‌شد؟ در صورتیکه تمامی این موارد را در کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که تمامی این موارد زمینه‌های مشترک دارند. به همین دلیل است تاکیداتی که اوجالان بر راه حل مسئله کورد و همزیستی دمکراتیک داشته است، کاملا در راستای دوری و از میان برداشتن این مسائل بوده است.

تملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که انزوای تحمیل شده بر امرالی آرامش ترکیه و خاورمیانه را برهم زده و در این خصوص افزود: اکنون انزوا تمامی ترکیه، تمامی مناطق دیگر را تحت تاثیر خود قرار داده است. جغرافیای انزوا گسترده شده است. بیعدالتی، محرومیت، ظلم و ستم و تعدی گسترش یافته است.

'جامعه باید مبارزه را شعله‌ورتر می‌کرد'

سزای تمللی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان گفت: در رابطه با انزوا، زندان‌ها تحت تاثیرترین و مهمترین بخش به شمار می‌روند. به همین علت بنا به این واکنش ما باید مسئله عدم حساسیت جامعه را نیز مورد تحلیل قرار دهیم. زندانیان با اصرار اعلام می‌کنند که باید انزوا درهم شکسته شود و با اعتصاب غذای خود در روند انزوا دخالتی بسیار موثر را در حوزه سیاسی انجام می‌دهند. اما لازم بود که این بار از دوش زندانیان برداشته می‌شد. لازم بود که تمامی بخش‌ها و اقشار اجتماعی این بار را خود بر دوش می‌گرفتند.

عدالت و انزوا

تمللی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اعمال انزوا و تشدید آن از جمله دلایل وضعیت اضطراری و خوکامگی در ترکیه بوده است. تمللی در این باره اظهار داشت که خیزش در مقابل تجاوز و مبارزه برای دست‌یابی به عدالت از طریق مقابله با انزوا امکان‌پذیر است. اگر در مقابل انزوا مقاومتی در جریان نباشد، امکان ندارد که بتوانید در مقابل عدالت مبارزه کنید. سزای تمللی تاکید نمود که دست‌یابی به صلح تنها از طریق مبارزه امکان‌پذیر است.

ملت دمکراتیک در مقابل دولت-ملت

سزای تمللی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که باید مظلومان و فرودستان در مقابل هژمونی حاکمیت متحد شده و در مقابله با انزوا مبارزه ملی دمکراتیک خود را گسترش دهند. خصوصا که تقویت عرصه‌های مبارزه در این باره بسیار مهم است: نخست؛ پیش از همه باید مبارزه ضد سرمایه‌داری مشخص شود. دوم؛ در مقابله با ملت-دولت در راستای ایجاد ملت دمکراتیک تلاش شود. و اگر این دو خط مبارزه با یکدیگر اقتران پیدا کند، مسائل می‌توانند حل شوند.

دولت در حال جنگ با جامعه است

تمللی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که امروزه دولت در حال جنگ با جامعه ترکیه است و تغییر مکانیزم خشونت‌ورزی به جامعه دشوار است. دولت انحصار زور در جامعه را به دست گرفته است. اما هر اندازه که این خشونت و زور در انحصار دولت نیز بوده باشد، به این معنا نیست که دولت به طور آشکار به جامعه حمله می‌کند. و این همان مسئله‌ای است که اوجالان نیز به آن اشاره می‌کند. ما فرایند راه حل را نیز باید خاطرنشان سازیم. در واقع زمانیکه اوجالان دولت را به عقلانیت فرا می‌خواند، از این طریق می‌خواهد که واقعیت جامعه را آشکار کند تا مسئله کورد به خوبی حل شود. اما ما می‌بینیم که دولت نیز به هیچ وجهی آن را قبول نکرده و عدم عقلانیت‌پذیری خود را در این باره ادامه داده است.

منبع: MA