طارق ضیا اکینجی: دمکراسی مسئله بودن یا نبودن است

ضیا طارق اکینجی از سیاستمداران کورد در ترکیه در نشست اتحاد برای دمکراسی DÎB در خصوص کنفرانسی که در ژوئن امسال برگزار می‌شود اعلام کرد که دمکراتیک شدن ترکیه مسئله بودن و نبودن؛ مسئله بقا است.

پلتفرم اتحاد برای دمکراسی DÎB در خصوص کنفرانسی که با شعار «نان، عدالت و آزادی» در ماه ژوئن برگزار می‌شود، نشست رسانه‌ای برگزار کرد. نسترن داود‌اوغلو و عایشه گل‌دوجی‌اوغلو عضو این پلتفرم، الیف بولوت ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، ارجمند آکدنیز دبیرکل EMEP و بسیاری از مدیران و نمایندگان جامعه مدنی در این  نشست شرکت داشتند. این نشست خبری در سالن کنفرانس عابدین دینو، خانه فرهنگ و هنر ناظم حکمت در منطقه شیشلی استانبول برگزار شد.

احمد ترک سیاستمدار شهیر ترک، شبنم کورور‌فنجانی ریاست شورای اتحادیه پزشکان، نجلا کورول دبیر کل سندیکای علم و آموزش کارگران، رضا تورمان قاضی پیشین دادگاه حقوق بشر اروپا، اوزترک ترکدوغان ریاست مشترک جمعیت حقوق بشر، جلال فرات ریاست جمعیت علویان، ملدا اونور نماینده پیشین حزب خلق جمهوری و طارق ضیا آکینجی سیاستمدار نیز به شیوه آنلاین در این نشست مشارکت کردند.

صدای عدالت‌ طنین‌انداز می‌شود

نسترن داود اوغلو در سخنرانی افتتاحیه خود اعلام کرد که سرانجام روزهای تاریک و مواجهه با فقر، سیه‌روزی و گرسنگی و پاندمی خاتمه می‌یابند. اما برای آن باید در همه جای ترکیه شعار نان، عدالت و آزادی را طنین‌انداز کرد. ما تلاش می‌کنیم که افراد بسیاری را به کنفرانسی که در ماه ژوئن برگزار می‌کنیم دعوت می‌کنیم. عایشه گل‌دوجی‌اوغلو نیز خاطرنشان ساخت که همه در این راه مبارزه کرده و هیچ کس سکوت نمی‌کند، وی خواهان یکپارچگی صداها و رساتر شدن اعتراضات شد.

احمد ترک: تا مسئله کورد حل نشود....

احمد ترک سیاستمدار شهیر کورد و طارق ضیا آکینجی نیز در این نشست خبری شرکت کرده و سخنان مهمی را در خصوص حل مسئله کورد مطرح نمودند. احمد ترک در این نشست اعلام نمود که بزرگترین مسئله در ترکیه مسئله کورد بوده و در این باره خاطرنشان ساخت که: اما اگر دمکراسی در ترکیه وجود نداشته باشد، مسائل و مشکلات زنان، جوانان و مسئله بیکاری نمی‌توانند حل شوند. راه رهایی از این حاکمیت مبارزه برای توافق ماست. در صورتیکه ما بتوانیم در ترکیه دمکراسی را پیاده کنیم، می‌توانیم در پیاده کردن و تثبیت ارزش‌های مشترک موفق باشیم. اتحادی که خلق کورد، زنان، کارگران را در بر بگیرد، در سطح داخلی لازم است. به منظور متقاعد کردن جامعه، ما مسئولیت بسیار بزرگی بر دوش داریم. تا زمانیکه مسئله کورد حل نشود، هیچ مسئله و مشکلی در ترکیه حل نخواهد شد. ما می‌توانیم بر اساس ارزش‌های دمکراتیک و مشترک با هم به توافق رسیده و دمکراسی را ایجاد کنیم.

دمکراسی و صلح

طارق ضیا آکینجی نیز در سخنان خود خاطرنشان ساخت که در شرایط امروز دست‌یابی به دمکراسی برای ترکیه مسئله بقا است. علت اساسی مسائل و مشکلات امروز، فقدان دمکراسی است. سیستم مستبدانه که از سال ۲۰۱۶ ایجاد شده است، وضعیت را دشوارتر کرده است. وضعیت به مرحله‌ای رسیده است که اکثریت خلقمان به این باور رسیده است که سیستم پارلمانی می‌تواند تمامی مسائل را به روال عادی بازگرداند. تغییر سیستم اردوغان گامی به جلو محسوب می‌شود، اما به عنوان دستیابی به دمکراسی مطرح نمی‌شود. آشتی و دمکراسی دو روی یک سکه هستند. در کشوری که صلح وجود نداشته باشد، دمکراسی نیز نمی‌تواند حضور داشته باشد. در ترکیه معیار دست‌یابی به دمکراسی مسئله کورد است. درخواست کوردها نیز دمکراسی است. اگر کورد حقوق خود را کسب نکند، به شیوه‌ای آزادانه از آن استفاده نکند، تحقق دمکراسی در ترکیه غیر عملی خواهد بود. پیش از هر چیز باید برای مسئله کورد در ترکیه تلاش و مبارزه کرد. کسی که مسئله کورد را رد کند، امکان ندارد که شخصی دمکرات باشد.