تازه‌ترین تحولات جنگ روسیه-اوکراین

آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین با واکنش‌های گسترده دولت‌های غربی مواجه شده است. بنابر آخرین گزارش‌ها تأسیسات هسته‌ای چرنوبیل به کنترل ارتش روسیه درآمده است.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بامداد روز پنج‌شنبه (٢۴ فوریه/۵ اسفند) دستور عملیات نظامی در خاک اوکراین را صادر کرد حملات هوایی گسترده و درگیری‌ها آغاز شد. بر اساس گزارش‌ها نیروهای ارتش روسیه و نیروهای دونباس (جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک طرفدار روسیه) به پیشروی‌های خود در خاک اوکراین ادامه می‌دهند.

اعلام شد که ارتش روسیه در حملات خود از خاک بلاروس (روسیه سفید) نیز استفاده می‌کند. فرانسه در بیانیه‌ای این اقدام بلاروس در همکاری با ارتش روسیه را بشدت محکوم کرد.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌ روسیه به توافق رسیدند. ناتو اعلام کرده است که روز جمعه نشستی فوق‌العاده را در بروکسل برپا می‌کند. بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان نیز اعلام کرد که اقدامات تنبیهی سنگینی را علیه اقتصاد روسیه به اجرا می‌گذارد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرده است که این سازمان در مورد برنامه‌ای برای استقرار نیروهای چندملیتی از جمله در اسلواکی به توافق رسیده‌اند و در روز جمعه در ویدیوکنفرانسی آنرا با اعضای ناتو به بحث می‌گذارند. این نیروی ناتو متشکل از ۴٠ هزار نظامی خواهد بود.

پیشروی ارتش روسیه

پیشروی ارتش روسیه در خاک اوکراین همچنان ادامه دارد. ارتش روس به منطقه خارکیف در ۶٠ کیلومتری شمال کریمه رسیده است.

بنابر اطلاعیه نیروهای دفاع مرزی اوکراین ارتش روسیه با موشک‌های گراد حملات گسترده‌ای را از خاک بلاروس به کی‌یف صورت داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از پرواز پیاپی تعداد زیادی هلی‌کوپتر بر فراز برخی از محلات شهر کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داده است.

از سوی دیگر بنابر تازه‌ترین گزارش‌ها تأسیسات اتمی چرنوبیل به کنترل نیروهای ارتش روسیه درآمده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیش از ساعت ١٩ به وقت اروپای مرکزی خبر کنترل تأسیسات هسته‌ای چرنوبیل از سوی ارتش روسیه را تأیید کرد.

تعداد زیادی کشته شدند

در حمله راکتی به ادوسا حداقل ١٨ نفر و در حمله دیگری به کی‌یف حداقل ۶ نفر دیگر کشته شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده است که ۴٠ نظامی و ١٠ غیرنظامی در حملات روسیه کشته شده‌اند. گفته می‌شود تعداد تلفات بیشتر از این تعداد است.