تحصن برای عدالت: اگر انزوا شکسته شود، جامعه آزاد می‌شود

در تحصن‌های برای عدالت علیه انزوا، این پیام داده شد: «اگر انزوای امرالی شکسته شود، جامعه آزاد خواهد شد و دموکراسی هم به کوردستان و هم ترکیه خواهد آمد.»

تحصن‌های برای عدالت در بسیاری از شهرها در چارچوب کمپین «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل مسئله کورد» ادامه دارد.

آمد

تحصن برای عدالت در آمد که تحت رهبری انجمن کمک به خانواده‌های زندانیان (TUAY-DER) در آمد آغاز شده است، در شصت و یکمین روز خود ادامه دارد. در این تحصن که در ساختمان منطقه‌ی رَزان (باغلار) حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دَم پارتی) برگزار شد، روسای مشترک استانی، مدیران استانی و شهرستانی حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) در آمد شرکت کردند.

محمد شیرین گوربوز، رئیس مشترک استانی دب‌پ گفت: «انزوای تحمیل شده بر آقای عبدالله اوجالان باید هرچه سریعتر برداشته شود.»

سلطان یارای، رئیس مشترک استانی دب‌پ گفت: «تحصن ما برای عدالت و «راهپیمایی آزادی» ما تا شکسته شدن این انزوا و آزادی عبدالله اوجالان ادامه خواهد داشت.»

اِلیح

تحصن برای عدالت که تحت رهبری انجمن کمک به خانواده‌های زندانیان (TUAY-DER) در الیح راه‌اندازی شده بود، در سومین روز خود ادامه دارد. نمايندگان سازمانهای غيردولتی و احزاب سياسی اين شهر از این تحصن که در ساختمان منطقه‌ای دب‌پ برگزار شد بازدید کردند. احمد شیرای، رئیس مشترک شعبه انجمن حقوق بشر (İHD)، طی سخنانی در این بازدید، خواستار حمایت از تحصن مادران شد که خواستار صلح شرافتمندانه هستند.

شیرای با اشاره به اینکه باید فشار عمومی برای پایان دادن به سیاست‌های ظلم و ستم حکومت در زندان‌ها وجود داشته باشد، خواستار افزایش همبستگی شد.

مِردین

امروز، مادران صلح از شهر دِریک و بستگان زندانیان تحصن برای عدالت را که در ساختمان استانی دب‌پ در مردین برگزار شد، به عهده گرفتند. در تحصن برای عدالت که بسیاری از مردم از آن بازدید کردند، مادران و بازدیدکنندگان با هم آهنگ و شعر خواندند. در این تحصن جایی که بازدیدکنندگان در مورد آزادی عبدالله اوجالان گفتگو کردند، هنرمند دَنگبِژ، هاجر نیز ترانه‌هایی ارائه کرد.

مدیران فدراسیون انجمن‌های همبستگی با بستگان زندانیان و محکومین مَد (MED-TUHADFED) از آمد نیز از تحصن برای عدالت بازدید کردند. اورهان ایشیک، مدیر این فدراسیون به نمایندگی از این هیئت، به راهپیمایی آزادی توجه کرد و گفت: «این راهپیمایی دارای اهمیت معنوی نیز است. زیرا از جایی که آقای اوجالان راهپیمایی انقلابی خود را در سال ۱۹۷۶ آغاز کرد، آغاز شد. این راهپیمایی هم با این معنویت و هم با گرمی مردم و با هدف بازتاب مطالبات مردم به افکار عمومی ادامه دارد. ما پیگیری می‌کنیم، می‌بینیم که با روحیه مقاومت دهه ۹۰ از آن صیانت بعمل می‌آید. در برابر این مبارزه شما بار دیگر با احترام سر تعظیم فرود می‌آوریم. از این به بعد ما برای اینکه چگونه می‌توانیم این مقاومت را بیشتر رشد دهیم، مبارزه خواهیم نمود.»

وان

تحصن برای عدالت که توسط بستگان زندانیان و انجمن همبستگی با خانواده‌های زندانیان آغاز شده بود در شصت و یکمین روز در ساختمان استانی دب‌پ ادامه یافت. این تحصن مورد بازدید مدیران سازمان منطقه آرتَمیت (اَدرَمیت)، کاندیداهای ریاست مشترک شهرداری و تعداد زیادی از مردم قرار گرفت.

زکیه کایا، عضو مجلس مادران صلح به زندانیانی که در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند، درود فرستاد. زکیه کایا گفت: «تا زمانی که سیستم انزوایی که علیه آقای اوجالان ایجاد شده برداشته نشود، نه انزوای تحمیلی بر زندان‌های دیگر برداشته می‌شود و نه انزوای علیه جامعه. اگر این انزوا برداشته شود، جامعه آزاد خواهد شد. ما به عنوان مادران صلح، مرگ نمی‌خواهیم، ​​ما طرفدار صلح هستیم. این فراخوان ما به سی‌پی‌تی و وزارت دادگستری است. بروید با آقای اوجالان ملاقات کنید، ملاقاتی داشته باشید. اکنون زمان برداشتن گامی برای صلح است. ما همچنین به رفقای خود که در «راهپیمایی آزادی» علیه انزوا هستند درود می‌فرستیم. امیدواریم تا ۱۵ فوریه این بی‌عدالتی از بین برود و صلح و عدالت برقرار شود. همه باید برای صلح اقدام کنند و صدای این مقاومت‌ها باشند. اکنون زمان آن است که اوجالان را در میان خود ببینیم. زنده باد مقاومت زندان‌ها.»

چتین اویار به نمایندگی از TUHAY-DER گفت: «راهپیمایی آزادی، تحصن برای عدالت و مقاومت در زندان گامی بزرگ به سوی صلح و عدالت است. ما باید قدرت زیادی در برابر انزوا نشان دهیم. این گام‌های اساسی ابتدا آزادی آقای اوجالان و سپس آزادی خلق کورد را به ارمغان می‌آورد. همه باید از این کنش‌ها حمایت کنند. امروز هزاران تن از رفقای ما در «راهپیمایی آزادی» هستند و به این کنش خود در آمارا پایان خواهند داد. همه ما باید این راهپیمای را به هر خیابانی، هر محله و  هر عرصه‌ای از زندگی اشاعه دهیم.»

آدانا

تحصن برای عدالت در آک‌دنیز (دریای مدیترانه) آدانا به ابتکار انجمن کمک و همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومان در آک‌دنیز آدانا (AATUHAY-DER) در شصت و دومین روز خود ادامه دارد. علاوه بر مادران صلح، اعضای شورای جوانان دَم پارتی در آدانا نیز از این مراسم بازدید کردند.

مادر صلح سَویل بهادر اظهار داشت که انزوا نه تنها در امرالی بلکه بر کل جامعه تحمیل می‌شود. سَویل بهادر با تاکید بر اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان باید هرچه زودتر آزاد شود تا مردم جان خود را از دست ندهند، همه اقشار جامعه را به مبارزه فراخواند.

مِرسین

تحصن برای عدالت در چوکوراووای مِرسین که توسط انجمن کمک به خانواده‌های زندانیان و محکومان در چوکوراووا (Çukurova TUAY-DER) راه‌اندازی شده بود، امروز در ساختمان انجمن ادامه یافت. سازمان استانی دَم پارتی و مدیران آن در مرسین، نامزدهای ریاست مشترک شهرداری آک‌دنیز دَم پارتی، نورای آرسلان و هوشیار ساری‌یلدیز و بسیاری از مردم در تحصن امروز شرکت کردند.

امینه اَرَن، یکی از مادران صلح که تحصن برای عدالت را ادامه می‌دهد، تاکید کرد که پایان دادن به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و تضمین آزادی جسمانی وی برای آوردن دموکراسی و صلح در ترکیه و کوردستان ضروری است.

رشاد آشان، رئیس مشترک استانی دَم پارتی مرسین اظهار داشت که سیاست‌های جنگی در کشور پایان خواهد یافت و تنها مخاطب راه‌حل دموکراتیک برای مسئله کورد، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است. آشان با اشاره به روند مذاکره انجام شده توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دولت بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، گفت: «همه ما فضای سیاسی و اجتماعی آن دوره را می‌دانیم. ما باید به همه توضیح دهیم که پایان دادن به انزوای ناشی از این امر و برقراری مجدد روند گفتگو چقدر مهم است. اگر به خاطر داشته باشید، «روند حل» در سراسر کوردستان و ترکیه قبول و پذیرفته شد. باید به همه توضیح دهیم که اگر انزوا شکسته شود، مشکلات خاورمیانه به ویژه ترکیه حل خواهد شد.»

شرکت‌کنندگان در این تحصن بعداً از عبدالعزیز اوزدمیر که پس از ۳۱ سال از زندان طارسوس آزاد شده بود دیدن کردند. مادران صلح و ده‌ها نفر از ساختمان انجمن به سمت خانه اوزدمیر راهپیمایی کردند.