تحصن‌های برای عدالت: تا آزادی در عمل خواهیم بود

فعالانی که تحصن‌های برای عدالت را در بسیاری از شهرها ادامه دادند، این پیام را دادند: «ما تا آزادی عبدالله اوجالان و زندانیان در عمل خواهیم بود.»

تحصن‌های برای عدالت که در شهرهای آمد، استانبول، مردین، آدانا و مرسین برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان راه‌اندازی شده‌اند، همچنان ادامه دارند.

مردین

تحصن برای عدالتی که در ساختمان استانی حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) در مردین آغاز شده است همچنان ادامه دارد. مادران صلح با سرود و گفتوگو در مورد مبارزه علیه انزوا، تحصن‌شان را ادامه دادند.

مادر صلح، آیسل ایلهان گفت که پسرش عگید ایلهان در درگیری به شهادت رسید و پسرش اصلان ایلهان ۱۶ سال است که در زندان به سر می‌برد. آیسل ایلهان با بیان اینکه آنها خواهان آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و زندانیان هستند و به همین دلیل در تحصن برای عدالت حضور دارند، گفت: «تا زمانی که آنها آزاد شوند در عمل خواهیم بود. ما می‌خواهیم خانواده‌های سربازان از ما حمایت کنند. دل آنها هم مثل دل ما رنج می‌کشد. دل آنها هم نباید رنج بکشد. بنابراین نه دل آنها و نه دل ما باید رنج نکشند. ما برای صلح اینجا هستیم.»

مادر صلح سُریا یلماز با بیان اینکه پسرش شیخ‌موس در درگیری در سال ۱۹۹۳ به شهادت رسید و پسرش عگید نیز به صفوف گریلا پیوسته است، گفت: «من برای رهبر آپو، برای زندانیانی که اکنون در اعتصاب غذا هستند آمده‌ام. امروز استخوان‌های فرزندانمان را در جعبه‌های مقوایی می‌گذارند و به ما می‌دهند. ما استخوان فرزندانمان را می‌خواهیم. افکار فرزندان ما روی دیوارها و تخته‌ها آویزان می‌مانند. ما آزادی می‌خواهیم. تا زمانی که فرزندان ما بیرون نیایند، تا زمانی که رهبر آپو از زندان بیرون نیاید، ما در اینجا در تحصن خواهیم بود.»

استانبول

تحصن برای عدالت، که در استانبول تحت رهبری انجمن کمک به خانواده‌های زندانیان در مرمره (MATUHAYDER) آغاز شد، در ساختمان منطقه سنجاق‌تپه حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دم پارتی) ادامه دارد. روسای مشترک و مدیران انجمن نظارت بر مهاجرت (GÖÇİZDER)، نمایندگان منطقه‌ای دَم پارتی در سلطان‌غازی و بسیاری از مردم از تحصن برای عدالت بازدید کردند.

در این مراسم، شعارهای «زنده باد مقاومت زندانیان»، «زنده باد رهبر آپو» و «ژن، ژیان، ئازادی» در سالن به کرات سرداده می‌شد و ترانه‌های کوردی خوانده می‌شد. بازدیدکنندگان برای بستگان زندانیان شعر و داستان می‌خواندند.

در واکنش به بازداشت ۱۶۵ نفر از جمله مادران صلح و فعالان تحصن برای عدالت در عملیات‌های نسل‌کشی سیاسی، فینجه آکمان از نزدیکان زندانیان سخنرانی کوتاهی در این مراسم ایراد کرد. فینجه آکمان بیان کرد:

«دولت از زنان و مادران می‌ترسد. ما با اراده خود به این تحصن ادامه خواهیم داد حتی اگر یک مادر باقی بماند. ما بر این خواسته اصرار داریم. دولت ما را بازداشت می‌کند. امروز مادران بازداشت شده‌اند. هر کس هر کاری که بخواهد انجام دهد، ما در کنار مادرانمان هستیم. ما تا آخر با پیشبرد مبارزه‌ای مشترک، مبارزه را گسترش خواهیم داد.

از این به بعد پا پس نخواهیم کشید. ما از دولت نمی‌ترسیم. ما هرگز از حملات دولت نترسیدیم. هر کاری که بخواهد انجام دهد، چه ما را بکشد و چه ما را قتل‌عام کند، ما نمی‌ترسیم. ما با اراده خود به مبارزه خود ادامه خواهیم داد. همانطور که تا به امروز مقاومت کرده‌ایم، مبارزه کرده‌ایم، ما از این به بعد نیز به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

آدانا

تحصن برای عدالت که تحت رهبری انجمن کمک و همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومان در آک‌دَنیز آدانا (AATUHAY-DER) آغاز شده است در چهل و چهارمین روز خود ادامه دارد. فعالان جنبش زنان آزاد و مدیران سازمان منطقه سیهان دَم پارتی امروز از متحصنین دیدار کردند.

مِرسین

تحصن برای عدالت که توسط انجمن کمک به خانواده‌های زندانیان و محکومان در چوکوروای مِرسین

 (Çukurova TUAY-DER) راه‌اندازی شده است، در چهل و چهارمین روز خود در ساختمان انجمن ادامه دارد.

سکینه اَرتاش، عضو مجلس مادران صلح که در این مراسم سخنرانی کرد، گفت: «ما همه کوردها را فرامی‌خوانیم. بیایند و از ما حمایت کنند. زنده باد آزادی (زندانیان در) زندان‌ها.»

پس از آن مراسم با سرودهای مادران ادامه یافت.

آمد

تحصن برای عدالت که به رهبری انجمن همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومین در شهر آمد (TUAY-DER) در ساختمان شهرستان رَزان (باغلار) دَم پارتی آغاز شده بود، در چهل و سومین روز خود ادامه یافت.

حلیمه توپوز که در این مراسم حضور داشت با بیان اینکه تنها توضیح رنج مادران کافی نیست، گفت: «ما را دوشادوش ۱۰ مادر ترک بیاورند. دو ساعت با هم صحبت کنیم. درد خود را برای آنها توضیح دهیم. ما همیشه به آنها گل دادیم ولی آنها اسلحه را به سمت ما نشانه گرفتند. ما همیشه خواهان صلح بودیم، آنها با ما جنگیدند.»