تلاش‌های ۲۲ ساله آک‌پ برای نابودی زبان کوردی

در ۲۲ سال گذشته، حکومت حزب آک‌پ همیشه به فرهنگ و زبان کوردی حمله کرده است. بسیاری از هنرمندان کورد دستگیر شده و حتی بخاطر خواندن آواز کوردی، افراد بسیاری به قتل رسیدند.

آک‌پ از روزی که به حکومت رسیده است تاکنون، بصورتی منظم حملات علیه دستاوردهای کوردها را ادامه می‌دهد. رژیمی که تا کنون ده‌ها هزار کورد را دستگیر کرده است و بیشترین فشار خود را علیه دستاوردهای خلق کورد پس از جنگ قدرت در ۱۵ جولای عملی کرد.

آک‌پ تنها به انجام سیاست‌های نسل‌کشی با رژیم قیم علیه فرهنگ و زبان کوردی بسنده نکرد و پس از جنگ قدرت با ‌«فتح‌الله گولن» که با موفقیت انجام داد، این برهه را برای انجام سیاست‌های خود مثل یک فرصت دید؛ برای اینکه به نهادهای کوردی حمله کند به عنوان بهانه از آن استفاده کرد. صدها نهاد اپوزوسیون با حکمی قانونی بسته شدند و هزاران نفر را نیز از آنان دور کردند. آ‌ک‌پ در عوض از اعضای جماعت گولن استفاده کرد و با حکم قانونی آنان را علیه کوردها بکار گرفت.

هزاران جمعیت بسته شدند، ده‌ها هزار دانش‌آموز قربانی شدند

در برهه وضعیت اضطراری که پس از روز ۱۵ جولای اعلام شد، نهادهای کوردها که سال‌های طولانی و در نتیجه هزینه‌هایی سنگین، دستاورد‌های خوبی بدست آورده بودند،‌ بسته شدند. کارکنان آنان را از کار برکنار و تلاش کردند تا آنان را با فقر و بیکاری روبرو کنند.

در دوران وضعیت اضطراری که پس از روز ۱۵ جولای اعلام شد، ۱ هزار و ۶۰۷ جمعیت و ۱۶۸ نهاد بسته شدند که اکثر آنان نهادهای فرهنگ و زبان کوردی بودند. به همراه آن، ۲۰۰ نهاد مطبوعاتی که اکثر آن‌ها نهادهای مطبوعاتی کوردی بودند بسته شده و حتی ابزار و وسایل کاری‌شان هم مصادره شد.

فشارها علیه نهادهای کوردی، بیشتر بر علیه نهادهای مطبوعاتی، فرهنگ و زبان کوردی انجام شده است. نهادهای آموزش زبان مادری که به هزاران کودک کورد آموزش می‌دادند هم بسته شدند. اکثر نهادهایی که آک‌پ از راه حکم قانونی بست، نهادهای کوردها بودند.

برخی از نهادهای کوردی که از سوی حکومت آک‌پ و با حکم قانونی بسته شدند به شرح زیر است‌:

جمعیت فرهنگ مَد ‌(Komeleya Çandê ya Med)

آتلیه هنر ساری‌مَسَل تئاتر کوردی ‌(Atolyeya Hunerê ya Seyr-î Mesel a şanoya Kurdî)

KURDÎ-DER

مرکز فرهنگ مزوپوتامیا ‌(Navenda Çanda Mezopotamyayê)

مرکز فرهنگ دجله فرات ‌(Navenda Çandê ya Dîcle Firatê)

جمعیت نویسندگان کورد ‌(Komeleya Nivîskarên Kurd)

جمعیت فرهنگ و هنر پاله ‌(Komeleya Çand û Hunerê y Pale)

خبرگزای دجله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(Ajansa Nûçeyan a Dîcleyê)

خبرگزاری زن ‌(Ajansa Nûçeyan a Jinê)

انستیتوی زبان کوردی در استانبول ‌(Enstîtuya Kurd a Stenbolê)

دبستان ابتدایی فرزاد کمانگر ‌(Dibistana Seretayî ya Ferzad Kemanger)

دبستان ابتدایی دایه عویش ‌(Dibistana Seretayî ya Dayika Uveyş)

روزنامه اوزگور گوندم ‌(Rojnameya Ozgur Gundemê)

آزادیا ولات ‌(Azadiya Welat)

دَنگَه تی‌وی ‌(Denge TV)

ژیان تی‌وی ‌(Jiyan TV)

وان تی‌وی ‌(Van TV)

زاروک تی‌وی ‌(Zarok TV)

بسیاری از رادیوهای کوردی

روژَو مدیا ‌(Rojeva Medya)

روزنامه شوژِن ‌(‌Rojnameya Şûjin)

دی‌هابر ‌(Dîhaber)

تنها طی ۱۰ سال ۲۸۰ حمله نژادپرستانه انجام شد

طی ۲۲ سال حکومت، آک‌پ نه تنها توسط نهادهای دولتی خود حملاتی انجام داد، بلکه حملات نژادپرستانه نیز افزایش یافتند. آک‌پ بدلیل اینکه بخش اعظم حکومت خود را بر اساس دشمنی با خلق کورد ایجاد کرده است، در هر عرصه و میدانی حملات علیه خلق کورد و ارزش‌های فرهنگی این خلق، افزایش یافتند.

تنها در میان سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۲۰ طبق آمارهای جمعیت حقوق بشر ۲۸۰ حمله نژادپرستانه انجام شدند. بیش از ۹۰ درصد این حملات در مقابل کوردها صورت گرفتند. بخاطر این حملات نژادپرستانه ۱۵ نفر جان باختند، ۱ هزار و ۹۷ نفر نیز مجروح شدند. طی ۲۲ سال حملات علیه کسانیکه به زبان کوردی تکلم می‌کنند، با زبان کوردی آواز می‌خوانند و یا به موسیقی کوردی گوش می‌دهند افزایش یافتند. تلاش‌ها به گونه‌ای بود که یک مکانیسم حملات نژادپرستانه در مقابل کوردها ایجاد شود.

در روز ۳۰ جولای ۲۰۲۱ در منطقه کوانیا حمله‌ای نژادپرستانه علیه خانواده دَدَاوغلو صورت گرفت، وقایعی که پس از آن حمله در مقطع دادگاهی کردن قاتلان انجام شد، نشان داد که حکومت علیه خلق کورد دارای چنین سیاست‌هایی می‌باشد.

در زمان حکومت آک‌پ، افراد بسیاری به بهانه تکلم به زبان کوردی، خواندن آهنگ کوردی و یا گوش کردن آن،‌ مورد حمله قرار گرفتند.