ترکیه به مرکز ورود و خروج مواد مخدر تبدیل شده است

با وجود اینکه دولت ترکیه تلاش کرد از «موفقیت» صحبت کند، اما آخرین گزارش اداره کل امنیت در مورد مواد مخدر نشان می‌دهد که هیچ موفقیتی حاصل نشده است.

ترکیه و تریاک

ترکیه به مرکز تجارت مواد مخدر در جهان تبدیل شده است و این وضعیت همچنان ادامه دارد. ترکیه به ویژه در دوره وزارت کشور سلیمان سویلو به مرکز باندهای تبهکار بین‌المللی تبدیل شد و یکی از معدود مراکز فروش و توزیع مواد مخدر در جهان است.

تجارت مواد مخدر در سال‌های اخیر هم از نظر مصرف و هم از نظر فروش افزایش یافته است. این موضوع در گزارش‌های پلیس نیز منعکس شده است. اکثر افرادی که پس از عملیاتی که وزارت کشور آن را «موفقیت‌آمیز» می‌دانست، بازداشت و دستگیر شده‌اند یا بلافاصله یا اندکی بعد آزاد شدند. مصرف مواد مخدر در ترکیه و کوردستان روز به روز در حال افزایش است. به طور خاص، مصرف مت آمفتامین، که با عنوان دارویی یا صنعتی نیز شناخته می‌شود، در حال افزایش است.

ترکیه به یک نقطه کلیدی مواد مخدر در جهان تبدیل شده است

در گزارش مربوط به مواد مخدر در سال ۲۰۲۴ که توسط اداره کل امنیت تهیه شده است، میزان تجارت مواد مخدر در ترکیه نیز مشخص شده است. در این گزارش، ترکیه به عنوان یکی از نقاط کلیدی تجارت مواد مخدر در جهان معرفی شده است، عملیات‌های انجام شده و میزان مواد مخدر کشف شده نیز در این گزارش توضیح داده شده است.

ترکیه نقطه اصلی جاده معروف به جاده بالکان در رفت و آمد مواد مخدر در جهان است و با وجود اینکه گفته می‌شود امنیت در مرزها افزایش یافته است، عبور از جاده بالکان همچنان ادامه دارد. به این ترتیب ترکیه به عنوان محل توزیع ماده مخدر صنعتی به نام مت آمفتامین نشان داده می‌شود که فروش و استفاده از آن در حال افزایش است و همراه با مواد مخدر کلاسیک به نام حشیش، هروئین و صمغ افغانی در کوردستان، ترکیه و جهان پخش می‌شود و ترکیه به عنوان مرکز آن معرفی می‌شود.

ترکیه همچنین اولین کشور در تولید حشیش است

در این گزارش آمده است که ترکیه یکی از مراکز تولید اسکانک در جهان است که از آن به عنوان نوع جدیدی از حشیش یاد می‌شود. شاهدانه که به صورت رسمی کشت می‌شود، کشت آن کاهش یافته است، این در حالی است که تولید کنف رو به افزایش است. این خیلی جالب است. به ویژه اظهارات برخی از نویسندگان نزدیک به دولت مبنی بر آزادسازی کشت کنف در دستور کار قرار گرفت که تولید آن در سال ۲۰۱۹، ۱۹ تن و در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳۵۹ تن بوده است.

اگرچه مقامات در تلاش هستند تا داستان موفقیت‌آمیزی را در مبارزه با مواد مخدر رقم بزنند، اما افزایش ۶۰۰ درصدی پولی که ترکیه برای عملیات‌های مبارزه با مواد مخدر در ۶ سال گذشته خرج کرده است و این واقعیت که مواد مخدر به راحتی در دسترس هستند، داستانی را که آنها می‌خواهند تعریف کنند، رد می‌کند.

بر اساس گزارش اداره کل امنیت؛

در سال ۲۰۱۸ یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۴۲۴ لیر

 در سال ۲۰۱۹، یک میلیارد و ۴۳۴ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۹۲۴ لیر،

در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۲۶۷ لیر،

در سال ۲۰۲۱ دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۵۴۴ لیر،

در سال ۲۰۲۲، چهار میلیارد و ۲۶۴ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۷۲۵ لیر،

در سال ۲۰۲۳، ۶ میلیارد و ۹۲۸ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۴۱۸ لیر هزینه شده است.

مصرف مت آمفتامین و مواد مخدر افزایش یافته است

این گزارش عملیات‌های انجام شده در ترکیه و مقدار مواد مخدر کشف شده را نشان می‌دهد. مشخص شد که تنها در سال ۲۰۲۳، ۲۵۱ هزار و ۸۵۱ عملیات در ترکیه انجام شده و در این عملیات‌ها ۳۱۳ هزار و ۴۱۶ نفر دستگیر شده‌اند. با این حال، اطلاعات مربوط به اینکه چند نفر زندانی و چند نفر آزاد شده‌اند، درج نشده است.

بر این اساس عملیات‌هایی که تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر در ۳ سال گذشته در ترکیه انجام شده به شرح زیر است:

هروئین

در سال ۲۰۲۱، ۱۴ هزار و ۹۲۴ کیلوگرم

در سال ۲۰۲۲، ۱۷ هزار و ۵۰۳ کیلوگرم

در سال ۲۰۲۳، ۱۱ هزار و ۱۱۴ کیلوگرم

حشیش

در سال ۲۰۲۱، ۶۴ هزار و ۱۲۵ کیلوگرم

در سال ۲۰۲۲، ۷۱ هزار و ۹۶۷ کیلوگرم

در سال ۲۰۲۳، ۹۹ هزار و ۲۹۴ کیلوگرم

ریشه کنف

در سال ۲۰۲۱، ۷۵ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۱۵۵ واحد

در سال ۲۰۲۲، ۱۰۹ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۴۵۹ واحد

در سال ۲۰۲۳، ۱۵۷ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۷۵۸ واحد

کوکائین

۲ هزار و ۸۴۱ کیلوگرم در سال ۲۰۲۱

۲ هزار و ۲۹۹ کیلوگرم در سال ۲۰۲۲

۲ هزار و ۵۰۲ کیلوگرم در سال ۲۰۲۳

در عملیات‌های مبارزه با مواد مخدر صنعتی مانند مت آمفتامین و بنزودیازپین‌ها، مواد مخدر صنعتی و داروهای دارای خواص مخدر که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، مشخص شد که فروش این مواد افزایش یافته است. به ویژه، افزایش فروش غیرقانونی برخی داروها در داروخانه‌ها در تعداد عملیات‌های ضبط شده منعکس شده است. بر این اساس مشخص شد در سه سال گذشته ۴۹ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۶۱۷ انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

مت آمفتامین

۵ هزار و ۵۲۸ کیلوگرم در سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۲، ۱۶ هزار و ۲۱۰ کیلوگرم

۲۱ هزار و ۹۱۲ کیلوگرم در سال ۲۰۲۳

مواد مخدر صنعتی

۲ هزار و ۲۵۱ کیلوگرم در سال ۲۰۲۱

هزار و ۵۶ کیلوگرم در سال ۲۰۲۲

هزار و ۹۹۴ کیلوگرم در سال ۲۰۲۳

مواد مخدر دارویی و صنعتی

۸ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۹۰۱ در سال ۲۰۲۱

۱۲ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۴۳۲ در سال ۲۰۲۲

۲۸ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۲۸۴ در سال ۲۰۲۳

مصادره پول، خانه و املاک تاجران مواد مخدر در زمان سویلو کاهش یافته است

 در این گزارش آمده است که در عملیات‌های ترکیه پول، خودرو و اموال باندهای مواد مخدر کشف و ضبط شده اما سرنوشت آنها ثبت نشده است. در اعداد فاش شده این اموال که گفته می‌شود با پول مواد مخدر خریداری و توسط دولت مصادره شده‌اند، مشخص است که عدم تعادل در عملیات و مصادره‌ها وجود دارد. در عملیات‌های مواد مخدر به ویژه در دو سال آخر زمان سلیمان سویلو وزیر کشور سابق، مشخص شد که وی با باندهای تبهکار ارتباط دارد، جالب اینکه پول، خودرو و اموال کشف و ضبط شده در عملیات‌های مواد مخدر در این دوره اندک هستند. در ۴ سال گذشته ۸ میلیارد و ۴۹۳ میلیون لیره، ۹۰۴ دستگاه خودرو و ۸۹۳ ملک توقیف شده است.

 تعداد آنها به شرح زیر است:

۲ میلیارد لیره، ۴۵۴ وسیله نقلیه و ۷۰۰ ملک در سال ۲۰۲۰

۴۵ میلیون لیره، ۲۸۸ وسیله نقلیه و ۵ ملک در سال ۲۰۲۱

۳۴۵ میلیون لیره، ۴۱ وسیله نقلیه، ۶۷ ملک در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۳، ۶ میلیارد و ۱۰۳ میلیون لیره، ۱۲۱ دستگاه خودرو و ۲۴۸ ملک توقیف شد.