تصویر

‌تولای حاتم‌اوغوللاری: انزوای تحمیلی باید از میان برداشته شود!

تولای حاتم‌اوغوللاری، رئیس مشترک دم پارتی، گفت: «راه‌حل مسئله کورد در دست ماست، راه، روش و مخاطب راه‌حل نیز مشخص است. انزوای تحمیلی بر عبدالله اوجالان قطعا باید از میان برداشته شود.»

نشست دم پارتی در پارلمان

تولای حاتم‌اوغوللاری، رئیس مشترک حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) در نشست حزب خود در مجلس، تحولات در دستور کار را بررسی کرد.

حاتم‌اوغوللاری گفت:

«به نام امنیت، کار و دارایی‌های جامعه را دزدیدند. خزانه چند پولدار را پر کردند. وزیر خزانه‌داری و دارایی می‌گوید: 'پروژه‌های دفاعی نیاز به منابع دارند'. توصیه ما به همه این است که وقتی این قدرتمداران از امنیت ملی صحبت می‌کنند، همه دست در جیب خود بگذارند و نگاه کنند. آیا دست دزدی این قدرت در جیب شماست یا نه؟ این را جدی می‌گوییم، این را به شوخی نمی‌گوییم. چون برای هر چیزی که به آن امنیت ملی می‌گویند دست در جیب ما می‌کنند. دستشان را در جیب شهروندان و فقرا می‌کنند. باید با هم در برابر فقر فزاینده بایستیم.

ما این را به صراحت بیان می‌کنیم؛ سیاست‌های اقتصادی اعمال شده توسط این دولت اساسی‌ترین موضوع امنیت ملی است. این دولت شهروندان ما را گرسنه گذاشت. این حکومت به نظام دست داد و سعی کرد با تبهکاران بر این وطن حکومت کند.

این میهن به میهن قتل‌عام کودکان و زنان تبدیل شده است. این قدرت بزرگترین مسئله امنیت ملی این میهن است. امروزه زنان در حال بزرگترین مبارزه زندگی هستند. مادران ما در سلوپی بدلیل اینکه پاک‌ترین درخواست را از جهان کردند، توسط پلیس و سربازان محاصره شدند، بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. پلیس و سربازان این حکومت با ضرب و شتم و خشونت پاسخ مادران روسری سفید ما را دادند.

به سرمایه‌گذاران مالیات می‌پردازند. فقط یک سهم از ۶ بودجه برای منطقه زلزله‌زده رزرو شده است. کسانی که می‌گویند صلح، بودجه بی‌سابقه‌ای را برای سیاست‌های امنیتی اختصاص می‌دهند. سال ۲۰۲۵ در مجموع بودجه‌ای با افزایش ۱۶۵ درصدی نسبت به سال گذشته برای هزینه‌های دفاعی یعنی جنگ اختصاص یافته است. دقیقاً ۴۷ میلیارد دلار صرف جنگ می‌شود. ببینید زبان آنها یک چیز می‌گوید، اما عمل آنها چیز دیگری است. بودجه آنها نیز بسیار متفاوت است. بودجه‌ای که قدرت را به مجلس آورد، بودجه فقرا، بی‌خانمان‌ها و خشونت است. ما در مجلس به شدیدترین شکل ممکن با آن مخالفت خواهیم کرد.

مردم عزیز ترکیه، همه ما باید این حقیقت را ببینیم. سیاست‌های جعلی امنیتی ما را فقیر کرده و نان ما را کم کرده است. مردم کورد کهن‌ترین و تاریخی‌ترین مردم این سرزمین هستند. کوردها، ترک‌ها، عرب‌ها، فارس‌ها، ارمنی‌ها و بسیاری از مردمان دیگر از اقوام باستانی خاورمیانه هستند و بین آنها رابطه خواهری-برادری تاریخی وجود دارد. اینکه مردم به زبان خود صحبت کنند و آموزش خود را به زبان مادری ببینند و حقوق اساسی خود را به طور مساوی تعریف کنند، وطنی را تجزیه نمی‌کند، بلکه به جای تجزیه آن، وحدت مردم را تقویت می‌کند. ما را به جامعه‌ای قوی‌تر تبدیل می‌کند. ما در خاورمیانه دورانی را می‌گذرانیم که هر عرصه‌ای به عرصه جنگی تبدیل شده است. بیایید برای صلح در ترکیه و خاورمیانه مبارزه کنیم و آن را پر از صلح کنیم. بیایید با هم فریاد صلح را بلند کنیم تا صدای صلح نه تنها از ترکیه، بلکه از خارج از مرزها نیز به گوش برسد و با هم این خط اساسی سیاسی را بسازیم. بگذار مردم پیروز شوند، بگذار صلح پیروز شود، بگذار خواهری-برادری پیروز شود.

مردم عزیز، ما باید این واقعیت را ثابت کنیم. سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه (آک‌پ) شکست خورده است. اما راه‌حل مسئله کورد در دست ماست، حل مسئله یعنی صلح در منطقه. راه‌حل مسئله کورد، روش‌ها و طرفین آن روشن است. مخاطب صلح در خاورمیانه و ترکیه آقای عبدالله اوجالان است که در انزوای شدید در امرالی به سر می‌برد. راه‌حل مسئله کورد مجلس است. مخاطب در پارلمان و سیاست، همیشه دم پارتی است. همه احزاب سیاسی و نیروهای دموکراتیک مبتنی بر اصول دموکراتیک، خود جامعه هستند. ما از تجربیات قبلی خود به خوبی می‌دانیم که صلحی که اجتماعی نشده باشد به این معنی است که نمی‌توانیم به صلح واقعی دست یابیم. آگاهی از صلح باید در همه عرصه‌های جامعه گسترش یابد تا برای رسیدن به رفاه واقعی از سوی کل جامعه مورد صیانت قرار گیرد. حتی اگر یک شروع باشد، انزوا باید فورا حذف شود. راه‌حل مسئله کورد مذاکرات دموکراتیک و صلح شرافتمندانه است. ما از کسی راه‌حل نمی‌خواهیم. ما آماده هستیم تا صلح شرافتمندانه را رهبری کنیم.

ببینید، رئیس م‌ه‌پ امروز در سخنرانی گروهش برای رفع انزوای تحمیلی بر آقای عبدالله اوجالان سخنرانی کرد. انزوا ۴۴ ماه است که ادامه دارد. ما سال‌هاست که برای پایان دادن به انزوای تحمیلی بر آقای اوجالان مبارزه می‌کنیم. افکار عمومی دموکراتیک سال‌هاست که می‌گویند 'انزوا باید برداشته شود'. انزوای تحمیلی بر آقای اوجالان باید برداشته شود. ما می‌گوییم اجازه دهید بصورت حضوری بیاید و صحبت کند. هفته گذشته در مورد آنچه که باید همه با هم تماشا کنیم و ببینیم صحبت کردیم. ما همین جمله را در این هفته تکرار می‌کنیم. انزوا را بردارید، آقای اوجالان بیاید و صحبت کند، با هم ببینیم چه می‌گوید.

در این موضوع نباید تعلل کرد و باید اقداماتی انجام شود. ما به عنوان دم پارتی، بهای سنگینی را برای صلح با عزت و استقرار یک جمهوری دموکراتیک پرداخته‌ایم. بار دیگر تاکید می‌کنم که از امروز به بعد در صورت نیاز به پرداخت، ما به عنوان دم پارتی آماده انجام وظیفه هستیم.»