طی ۲۰ سال بیش از ۶۵ هزار نفر به زندگی خود پایان دادند

گزارش شده است که بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲، ۶۵ هزار و ۵۴۵ نفر در ترکیه و باکور کوردستان به زندگی خود پایان داده‌اند. علی ارول جامعه شناس گفت: «خودکشی به دلیل فقر باید به عنوان جنایت تعریف شود.»

در دوران حکومت آک‌پ، تعداد افرادی که به زندگی خود پایان دادند، در حال افزایش است. به خصوص پس از زلزله ۶ فوریه و بحران اقتصادی، اخبار مربوط به خودکشی افزایش یافته است. داده‌های منتشر شده تا سال ۲۰۲۲ میزان بحران و فقر عمیق را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های رسمی، بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ ، ۶۵ هزار و ۵۴۵ نفر در ترکیه و باکور کوردستان خودکشی کرده‌اند. این آمار شامل کسانی که اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست نداده‌اند، نمی‌شود. وقتی به سن افرادی که دست به خودکشی زده‌اند، نگاه می‌کنیم می‌توان دریافت که تعداد زیادی از آنها بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند. تنها در سال ۲۰۲۲، طبق داده‌های رسمی، ۴ هزار و ۱۴۶ نفر خودکشی کردند. بر این اساس ۵۴۴ نفر بین ۲۰ تا ۲۴ سال، ۵۶۸ نفر بین ۲۵ تا ۲۹ سال و ۴۶۰ نفر بین ۳۰ تا ۳۴ سال به زندگی خود پایان دادند.

موضوع دیگری که جلب توجه می‌کند افزایش خودکشی کودکان است. بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲، هزار و ۶۷۳ کودک زیر ۱۵ سال به زندگی خود پایان دادند. ۵۳ درصد آنها دختر بودند. هر یک از ۳۳ نفری که خودکشی کردند کودکان زیر ۱۵ سال بودند. خودکشی کودکان بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، ۴۰ درصد افزایش یافته است.

اکرام دوغان، رئیس انجمن متخصصان خدمات اجتماعی شعبه استانبول و علی ارول، جامعه شناس، در مورد این موضوع با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

اثر فقر

اکرام دوغان با بیان اینکه فقر تنها دلیل خودکشی نیست، اما یکی از دلایل مهم آن است و به طور ویژه بعد بهداشتی و سلامت نیز اشاره کرد و گفت: «بحران اقتصادی به تنهایی آمار خودکشی را تا این حد افزایش نمی‌دهد، دلایل اجتماعی، اقتصادی و روحی و روانی وجود دارد. آنهایی که از نظر روانی در گروه پر خطر قرار دارند تحت تأثیر قرار می‌گیرند و به همین دلیل بحران اقتصادی در اقدام به خودکشی بسیار مؤثر است.»

دوغان با بیان اینکه اخیراً به دلیل نگرانی از آینده و ناامیدی، میزان خودکشی به ویژه در بین جوانان افزایش یافته است، گفت: «نحوه و چگونگی انتشار اخبار نیز در این زمینه بر خودکشی تأثیرگذار است.»

دوغان با بیان اینکه در ترکیه قانون سلامت روان وجود ندارد، بنابراین استانداردی در این زمینه وجود ندارد، گفت:  «همه کسانی که خدمات درمانی ارائه می‌دهند، در این زمینه کار می‌کنند. هیچ مکانیزمی برای کنترل این موضوع وجود ندارد.»

فقر شدید باعث اضطراب و تردید می‌شود

دوغان با اشاره به اینکه فقر شدید افزایش می‌یابد و این موضوع سبب ایجاد اضطراب و نگرانی می‌شود، گفت: «حکایتی از ۲۰ سال گذشته وجود دارد، زمانی که خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی به مردم عرضه شد، حمایت و پیشگیری نیز ارائه شد. اما بعد از خصوصی‌سازی تمام خدمات عمومی در این زمینه حذف شد. وضعیت اینگونه است.»

باید به عنوان جنایت معرفی شود

علی ارول جامعه شناس نیز با بیان اینکه عمیق‌ترین سطح فقر در تاریخ جمهوری وجود دارد، گفت: «گسترش فقر عمیق و گسترش خودکشی با هم در حال افزایش است و عمیق شدن بحران اقتصادی امید را در جامعه از بین می‌برد. با گسترش بحران، ما با آسیب‌های مختلفی روبرو هستیم. افرادی که نمی‌توانند راه حلی پیدا کنند، به راه خطا و اشتباه روی می‌آورند. افرادی که نمی‌توانند برای خانواده خود راه حلی بیابند، می‌گویند «من نتوانستم راه حلی برای خانواده خود پیدا کنم، بنابراین من سعی کردم خودکشی کنم.» در نامه‌ها و عکس‌های خودکشی آن افراد، مردم این کلمات را می‌بینند. در ترکیه، قانون بدهی مانند یک میراث منفی از افراد به خانواده‌ها باقی می‌ماند.»

ارول اظهار داشت که خودکشی به دلیل فقر شدید باید به عنوان جنایت تعریف شود.