افزایش واکنش‌ها علیه شهادت دو زن کورد روزنامه‌نگار

مرکز پِن کورد، مرکز نَخیل و جبهه زنان باشور کوردستان واکنش‌های شدیدی علیه به قتل رساندن دو روزنامه‌نگار زن نشان داده و پیام ‌«مطبوعات آزاد متوقف نخواهد شد. ما در مقابل اشغالگری و همدستانش سکوت نخواهیم کرد» را دادند.

تشدید واکنش‌ها برضد حملات علیه مطبوعات و رسانه آزاد

کمیته مدیریت مرکزی مرکز پِن کورد، در رابطه با حمله علیه زحمتکشان و کارکنان مطبوعات آزاد بیانیه‌ای کتبی داد.

در این بیانیه گفته شد‌: ‌«در نتیجه حمله پهپادهای دولت ترکیه، در شهرک سیدصادق از توابع استان سلیمانیه باشور کوردستان، سه روزنامه‌نگار شرکت چتر پروداکشن در حین انجام وظایف روزنامه‌نگاری هدف گرفته شده و قربانی شدند. براثر این حمله گلستان تارا ۴۰ ساله و هیرو بهاالدین ۲۷ ساله جان خود را از دست داده و روزنامه‌نگار دیگر به نام ریبین بکر ۳۰ ساله جراحات شدیدی برداشت. ما به مثابه مرکز پن کورد این اعمال را بشدت محکوم می‌کنیم و هم‌دردی خود با رفقای چتر پروداکشن را اعلام می‌نماییم. همچنین از همکاران و دوستان خود در سراسر جهان می‌خواهیم که در مقابل این ظلم و ستم به صدای صلح و آزادی مبدل شوند.‌»

در این بیانیه اشاره شده است از زمانیکه دولت ترکیه خاک کوردستان را اشغال کرده است،‌صدها روستا در روژاوا، باکور و باشور کوردستان تخریب شده و خلق را کوچ اجباری، مجبور کردند.

‌«مبارزه علیه دشمن و همدستانش ادامه خواهد داشت»

در رابطه با حمله‌ای که در آن ۲ زن کورد روزنامه‌نگار شهید شدند،‌ جبهه زنان باشور کوردستان بیانیه‌ای داد. در این بیانیه آمده است‌:

‌«دولت فاشیست و اشغالگر ترکیه،‌ علیرغم تمام تلاش‌هایش برای اشغال کردن کوردستان،‌ به حملات علیه طبیعت و بیشه‌زارها، آتش‌زدن زمین و باغچه‌های شهروندان، خالی از سکنه کردن هزاران روستا با اعمال زور، اشغال کردن منطقه‌ای وسیع در باشور کوردستان،‌ مستقر کردن نیروی زیادی از ارتش اشغالگرش برای اشغال منطقه بهدینان، استفاده از سلاح‌های ممنوعه، شیمایی و بمب‌های اتمی تاکتیکی را ادامه می‌دهد.

ما می‌بینیم که روز به روز حملات اشغالگرانه و قتل‌عام‌گرایانه خود علیه خلق ما را افزایش می‌دهد. اما مدافعان خاک کوردستان و شهروندان و یا گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان، هر روز ضربات کشنده به فاشیسم و اشغالگران وارد می‌کنند. آن دولت از تمام ارزش‌ها و مبداهای انسانی و اخلاقی به دور است زیرا تمام ضرر و زیان و تلفاتی که در مناطق مقاومتی متحمل می‌شود را پنهان می‌کند. همچنین تمام تلاش خود را برای فریب افکار عمومی در سطوح خارجی و داخلی درباره مناطق جنگی، اشغالگری، آتش‌سوزی و تخریب محیط زیست کوردستان و استفاده از سلاح‌های ممنوعه، بکار می‌گیرد.

به مثابه یکی از کارهای معمولی خود، دولت اشغالگر ترکیه به شیوه‌ای بزدلانه، مواضع غیرنظامیان، روزنامه‌نگاران و زحمتکشان مطبوعات را بمباران می‌کند. این اولین بار نیست که فاشیستم ترکیه به روزنامه‌نگاران مطبوعات آزاد می‌کند. ما دیدیم که در شنگال و روژاوای کودرستان هم به روزنامه‌نگاران حمله کرده و آنان به شهادت رسیدند. در باکور کوردستان نیز به روزنامه‌گاران آزاد حمله کرده و آنان را دستگیر می‌کنند. امروز یکبار دیگر فاشیسم ترکیه در باشور کوردستان یک گروه از روزنامه‌نگاران و زحمتکشان مطبوعات آزاد را در نزدیکی شهرک سیدصادق هدف گرفت. در این حمله ۲ زن روزنامه‌نگار  جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر مجروح شدند.

ما به مثابه جبهه زنان باشور کوردستان این عمل بزدلانه و تروریستی دولت اشغالگر ترکیه علیه روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کنیم. ما این حملات بزدلانه را مانند انتقام شکست روزانه دولت اشغالگر ترکیه بدست گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان می‌بینیم. ما تمام کسانی را که خود را در چارچوب اندیشه آزاد، مستقل و میهن‌دوستی می‌بینند را فرامی‌خوانیم که موضعی جدی اتخاذ کنند. ما خلق خود در باشور کوردستان را نیز فرامی‌خوانیم که علیه این قتل‌عام و اشغالگری دولت ترکیه که خط خیانت در باشور کوردستان از آنان حمایت می‌کند، سکوت نکنند.

در پایان ما به مبارزه مشورع خلق کورد علیه دشمنان و همدستانشان را ادامه خواهیم داد.‌»

‌«باید برای افکارعمومی ملی اطلاع‌رسانی شود»

مرکز نخیل حقوق آزادی روزنامه‌نگاران نیز بیان داشت‌‌: ‌«حملات دولت ترکیه علیه روزنامه‌نگاران باید برای افکار عمومی ملی اطلاع‌رسانی شود. ما حکومت عراق، سازمان‌ و کنشگران آزادی مطبوعات را فرامی‌خوانیم که در اینباره خود را تنها به محکوم کردن و تظاهرات محدود نکنند. ما یکبار دیگر حکومت عراق را فرامی‌خوانیم که به مسئولیت‌های خود برای محافظت از حاکمیت بر کشور و امنیت غیرنظامیان را عملی کند و هوایی امن و مناسب را در تمام استان‌ها برای کار کردن روزنامه‌نگاران عراقی ایجاد کند.‌»