وضعیت سلامتی زندانی به شدت بیمار دوریم آییک رو به وخامت است: مادرش درخواست آزادی کرد

وضعیت سلامتی زندانی به شدت بیمار دوریم آییک که ۷۶ درصد معلول است روز به روز بدتر می‌شود. مادر او، هولیا آییک، درخواست کرد که پسرش برای معالجه به زندان آنتالیا منتقل شود یا آزاد شود.

بر اساس داده‌های انجمن حقوق بشر (IHD) در زندان‌های ترکیه ۱۵۶۴ زندانی بیمار وجود دارد که ۶۵۱ نفر از آنها به شدت بیمار هستند. دوریم آییک ۳۳ ساله که ۷۶ درصد معلول است، در میان این زندانیان است.

آییک که در سال ۲۰۱۵ هنگام توزیع مجله اوزگور هالک (خلق آزاد) در ازمیر بازداشت شده بود، به اتهامات «عضویت در سازمان» و «کمک به سازمان» دستگیر شد. آییک که به زندان بسته نوع اِف کریکلار ازمیر منتقل شده بود، ابتدا به زندان بسته نوع اِل آنتالیا و سپس به دلیل مشکلات سلامتی به زندان بسته نوع اِچ اَسکی‌شَهیر منتقل شد.

آییک که وضعیت سلامتش در زندان آنتالیا رو به وخامت گذاشته بود، در سال ۲۰۱۸ آزاد شد، اما دوباره در ژانویه ۲۰۲۱ دستگیر و به زندان نوع اِف اَدیرنه فرستاده شد. آییک که به دلیل بیماری کرون دو عمل جراحی انجام داده بود، یک چشم خود را به طور کامل از دست داده و چشم دیگر ۳۲ درجه نزدیک‌بینی است. علاوه بر این، او ۳۰ درصد کاهش شنوایی در گوش چپ و ۵۰ درصد کاهش شنوایی در گوش راست دارد.

به گزارش خبرگزاری مزوپوتاميا، آييك در نامه‌ای كه به خانواده‌اش فرستاده، اعلام كرده است كه ارجاع آنها به بيمارستان با تأخير انجام شده و به دليل مشكل گوش نياز به عمل جراحی دارد، اما مشخص نيست كه آيا تحت درمان قرار خواهد گرفت يا خير.

مادر زندانی هولیا آییک با بیان اینکه بیماری فرزندش به حد جدی رسیده است، خواستار انتقال وی برای مداوا به زندان آنتالیا و یا آزادی او شد. مادر آییک با بیان اینکه درخواست آنها برای انتقال به آنتالیا رد شده است، اظهار داشت: «زندان نوع اِچ اَسکی‌شَهیر برای زندانیانی که در حین انتقال به بیمارستان اعمال «بازرسی داخل دهان» را نپذیرفته‌اند، مجازات‌های انضباطی صادر می‌کند.»

مادر آییک اظهار داشت که زندانیان با اعمال خودسرانه از همه حقوق محروم شده‌اند و هیئت نظارت زندان بر زندانیانی که مدت‌زمان حکم خود را به پایان رسانده‌اند «پشیمانی» تحمیل کرده و از آزادی زندانیانی که این امر را نپذیرفته‌اند جلوگیری شده است.

هولیا آییک گفت: «انزوا و اعمال خودسرانه باید هر چه زودتر پایان یابد. در غیر این صورت وزیر دادگستری و ادارات زندان مسئول تمام اتفاقات منفی در زندان خواهند بود. ما از آنها می‌خواهیم قبل از اینکه دل مادران نسوزد، دست از این ظلم بردارند.»