وکلا برای ‌«دیدار فوری» از امرالی به سی‌پی‌تی مراجعه کردند

دفتر حقوقی سده یکبار دیگر به کمیته منع شکنجه اروپا ‌(سی‌پی‌تی) مراجعه کرد و توجه‌ها را به روندی که در آذربایجان عملی کرده اما در امرالی آن را اجرایی نکرده، معطوف داشت. وکلا درخواست ملاقات ad hoc ‌(خودویژه) را دادند.

مراجعه برای ‌«دیدار فوری» به سی‌پی‌تی

در ارتباط با وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که ۴۱ ماه است به هیچ‌وجه اطلاعی از او دریافت نمی‌شود، دفتر حقوقی سده یکبار دیگر به کمیته منع شکنجه اروپا ‌(سی‌پی‌تی) مراجعه کرد.

طبق اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری مزوپوتامیا ‌(‌MA) در این مراجعه بیان شده است که در میان ماه‌های می و جولای سال ۲۰۲۴، ۲۴ بار مراجعه وکلا و ۱۲ بار هم مراجعه خانواده‌ها با ارائه درخواست ملاقات انجام شده است، اما این مراجعات بدون پاسخ ماندند.

در این مراجعه اشاره شده است که در مقطع موجود هیچ نامه‌ای به وکلا ارجاع داده نشده و سرنوشت ۴ نامه‌ای که برای امرالی فرستاده شده معلوم نیست، درباره حق تماس تلفنی نیز هیچ پیشرفتی به وجود نیامده است.

اعلام شده است که از روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ تاکنون، مراجعات انجام شده با ارائه درخواست ملاقات با خانواده و وکلا به بهانه ‌«مجازات انضباطی» حداقل ۲۳ بار با ممانعت روبرو شده است. این گزارش خاطرنشان کرده که در روز ۴ جولای قبل از اینکه مدت زمان آخرین ‌«مجازات انضباطی» ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ به پایان برسد، در روز ۴ جولای ‌«مجازات انضباطی» جدید برای ۳ ماه دیگر اعمال شد و اشاره شده که مقطع مذکور بصورت پنهانی، خارج از دید وکلا و بصورت غیرقانونی، جریان یافته است. در این مراجعه مشخص شده است که در روز ۳ می ۲۰۲۴ از سوی دادگاه احکام بورسا حکم ممنوعیت جدیدی صادر شد. این حکم ممنوعیت در روز ۱۴ می به شیوه‌ای غیرقانونی اعمال شده است.

در این مراجعه گفته شده، تلاش‌های نهادهای ملی و بین‌المللی در میان این ۳ ماه علیه تداوم عدم دریافت اطلاع و آگاهی از امرالی نیز بی‌پاسخ مانده است و بیان شده که این وضعیت، بی‌اعتنایی و سهل‌انگاری درباره امرالی را نشان می‌دهد. همچنین تصمیمات سازمان‌ ملل متحد درباره انزوای تحمیلی، یادآوری شده است.

تصمیم برای آذربایجان

در این مراجعه، وظایف سی‌پی‌تی درباه تشخیص و جلوگیری-اتخاذ تدبیر یادآوری شد، همچنین ابراز شده است‌: ‌«هرچند که سی‌پی‌تی در امرالی دیدارهایی انجام می‌دهد اما درباره وضعیت جناب اوجالان هیچ آگاهی و اطلاعاتی را منتشر نمی‌کند. بیش از ۴۰ ماه است که از جناب اوجالان و دیگر زندانیان همراه او هیچ‌گونه اطلاعی دریافت نمی‌شود. ارتباط آنان با خانواده‌هایشان، وکلا و جهان قطع شده است. به‌ویژه روندی که در ماده ۲/۱۰ این کمیته جای گرفته است، اجرایی نمی‌شود. اما همین روند برای جمهوری آذربایجان عملی شده است. به علت اینکه گزارش سال ۲۰۲۲ منتشر نمی‌شود، رژیم شکنجه سیستماتیک در امرالی، تداوم دارد.‌»

در این مراجعه، سی‌پی‌تی فراخوانده شده است که علیه شرایط اضطراری در امرالی از موضع خود مبنی بر وضعیت عادی یا معمولی دست کشیده و مقطع شرایط برخوردهای نامناسب و وضعیت ‌«عدم‌ارتباط ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(incommunicado)» را نیز از میان بردارد.

مطالبات و درخواست‌های این مراجعه

وکلا در این مراجعه، موارد زیر را درخواست کردند‌:

‌«* بدلیل اینکه شرایط موجود در امرالی از آخرین دیدار شما از امرالی در روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون عدم‌شفافیت ادامه دارد و هرچه می‌گذرد شدیدتر هم می‌شود، در میان ۲ سال اخیر این شرایط به سطح جدیدی هم رسیده است، به شیوه‌ ad hoc ‌‌‌‌‌‌‌(خودویژه) باید بصورتی فوری از زندان امرالی دیدار شود.

* برای اینکه شرایط موجود دیدارها و ملاقات با کرامت انسانی هماهنگ باشند، برای اجرای تمام حقوق اطلاع‌رسانی که ارتباط آنان با جهان خارج از زندان محقق شده و از آن محافظت شود، بخصوص خانواده‌ها و وکلا بتوانند ملاقات کنند و پایان دادن به ممنوعیت‌های سیستماتیک غیرقانونی، باید اقدامات و تلاش‌های لازمه و الزامی صورت پذیرند.

* برای جلوگیری از شکنجه، معامله‌های غیرانسانی و نامناسب و از بین بردن وضعیت عدم ارتباط ‌(incommunicado)، باید تدابیر لازمه اتخاذ شود و ما درخواست می‌کنیم که ماده ۲/۱۰ تعیین شده در پیمان‌نامه به اجرا درآید.‌»