وکلا در رابطه با وضعیت امرالی درخواست دیگری را به سی‌پی‌تی ارئه کردند

وکلای دفتر حقوقی سده به منظور ملاقات با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، که سه سال است نمی‌توانند در رابطه با وی اطلاعاتی کسب کنند، یک بار دیگر به دیدار کمیته‌ی منع شکنجه‌ (سی‌پی‌تی) رفتند.

دفتر حقوقی سده به منظور ملاقات با موکلان خود، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، خیری کُنار، حامیلی یلدرم و ویسی آکتاش درخواستی به سی‌پی‌تی ارائه کردند.

در متن درخواست به اتفاقات بین ۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۳ الی ۲۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۴ اشاره شده است.

در ادامه‌ی درخواست به موضوعاتی همچون «قطع روابط و بی‌اطلاعی» به معنای مانع شدن سیستماتیک از هر نوع ارتباط، زلزله، اعتصاب غذا و دیگر موضوعات خواستار اطلاعات شده‌اند.

در ادامه این درخواست اظهار داشتند که تخلفات علیه عبدالله اوجالان ادامه دارند و گفته شده است که از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴، در مدت ۳ ماه، ۲۶ درخواست وکلا و ۱۳ درخواست خانواده‌ها برای انجام ملاقات، ارائە دادەاند که تمامی آن‌ها رد شده‌اند.

وکلا این را نیز اعلام کرده‌اند، حتی یک نامه نیز از موکلان خود دریافت نکرده‌اند و از سرنوشت نامه‌هایی‌ که در این سه ماه به امرالی ارسال کرده‌اند مشخص نیست. وکلا همچنین گفته‌اند که در خصوص حق مکالمه‌ی تلفنی نیز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

وکلا در این درخواست عنوان کرده‌اند که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در طول ۱۲ سال و نیم در مجموع ۵ بار با وکلای خود ملاقات کرده است و از سال ۲۰۱۴ فقط ۵ بار با خانواده‌اش ملاقات داشته است و از ۷ آگوست به وکلا اجازه‌ی ملاقات داده نشده است و از ۳ مارس ۲۰۲۰ به خانواده‌ها نیز اجازه‌ی ملاقات داده نشده است. وکلا همچنین در مورد دیگر موکلان خود در امرالی، خیری کُنار، حامیلی یلدرم و ویسی آکتاش گفتند: «از ابتدای سال ۲۰۱۵ به بعد آن‌ها نتوانسته‌اند با وکلایشان ملاقات کنند. طی ۷ سال آقای کُنار و آکتاش فقط ۳ ملاقات خانوادگی داشته‌اند و آقای یلدرم نیز فقط ۲ ملاقات خانوادگی داشته است. از زمان دیدار خانواده در ۳ مارس ۲۰۲۰، اجازه‌ی هیچ گونه ملاقاتی داده نشده است.»

در این درخواست اعلام شده است که از ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸، برای ملاقات با خانواده‌ها به طور سیستماتیک مانع ایجاد شده است، سه ماه یک بار یعنی حداقل  ۱۸مورد «مجازات انضباطی» به طور مستمر تحمیل شده است و در ادامه وکلا در ملاقات و درخواست خود از سی‌پی‌تی اعلام کرده‌اند که تمامی مجازات‌های انضباطی غیر قانونی بوده همگی تصمیمات سیاسی هستند.

وکلای در درخواست خود یادآور شدند که همراه با ممنوعیت دادستانی بورسا و زندان امرالی، ملاقات موکلان با وکلای وی نیز با تصمیمات دادگاه کیفری بورسا به مدت ۶ ماه ممنوع شده‌اند.

وکلا در این درخواست اعلام کرده‌اند که پس از وقوع زلزله‌ی ۶ فوریه‌ی ۲۰۲۳‌ در مرکز مَرَش، از ۶ فوریه تا ۱۷ فوریه هر روز وکلا و خانواده‌ها درخواست ملاقات داده‌اند ولی هیچ پاسخی داده نشده است. وکلا همچنین اعلام کردند که به دادگاه قانون اساسی مراجعه کرده و هنوز هم درخواست تجدید نظر آن‌ها همچنان ادامه دارد. وکلا این را نیز اعلام کردند که پس از وقوع زلزله در گَملیک که در ۴ دسامبر ۲۰۲۳ رخ داد، برای اطلاع از وضعیت موکلان خود اقدام کردند، اما درخواست آن‌ها بی پاسخ ماند.

وکلا اظهار داشتند که پس از وقوع زلزله‌های مذکور موجب نگرانی خانواده‌ها و افکار عمومی دمکراتیک شده است و در ادامه اعلام کرد: «بنابراین باید اقدامات لازم برای مقابله با خطر زلزله و سونامی در زندان جزیره‌ی امرالی انجام شود.»

وکلا یادآوری کردند که از ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ در بیش از ۱۰۰ زندان در ترکیه به دلیل عدم اطلاع از رهبر حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) و پایان دادن سیاست‌های انسدادی و حل نکردن مسئله‌ی کورد دست به اعتصاب غذا نوبتی زده‌اند و در این باره اعلام کردند: «به جای در نظر گرفتن این خواسته‌ی دمکراتیک و قانونی، مشاهده شده است که مجازات‌های انضباطی علیه زندانیان اعمال شده است. معلوم نیست این اعتصابات غذا که تا کنون موقت بوده است اما در صورت عدم اقدام در خصوص مطالبات، به چه نوع از اعتصاب تغییر خواهد کرد. با این حال، همانطور که قبلا نیز دیده شده است، در صورت عدم تحقق خواسته‌ها، فعالیت‌های آن‌ها وارد مرحله‌ی دیگری می‌شود. بنابراین باید اقدامات لازم انجام شود.

در ادامه‌ی درخواست گفته شده است: «هم اکنون سطح تخلفات سیستماتیک قبلی فراتر رفته و در شرایط نابسامانی ۳۴ ماه است که حد شدت تخلفات به سطح متفاوتی رسیده است و برخورد متخلفانه در امرالی به اوج خود رسیده است. وکلا در مورد مسئولیت سی‌پی‌تی اظهار داشتند: «همانطور که در گزارش قبلی خود به تفصیل توضیح داده شده بود، کمیته‌ی شما از تخلفات در امرالی آگاه است و این وظیفه‌ی کمیته‌ی شما است که از این مجازات و برخوردهای بد جلوگیری کند.»

در درخواست وکلا ذکر شده است که سی‌پی‌تی از دادن پیام روشن و‌ واضح علیه شکنجه نباید وحشت کند و در این چارچوب از سی‌پی‌تی درخواست شده است که گزارش‌های خود را از ملاقات اخیر را منتشر نماید و بار دیگر به بازدید از امرالی برود.

*باید شرایط فعلی زندان بر اساس کرامت انسان‌ها ایجاد گردد.

*برای تضمین و تأمین ارتباط با دنیای خارج، به ویژه ملاقات وکلا و خانواده‌ها، برای احقاق کلیه حقوق ارتباطی و پایان دادن به محدودیت‌های غیرقانونی سیستماتیک، باید تمامی ابتکار عمل‌های انجام گردد.

*از زمان بازدید شما از امرالی در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ تا کنون وضعیت و شرایط در امرالی نامشخص است. با توجه به عدم شفافیت و نامشخص بودن وضعیت و تمامی تحولات عمومی، تقاضا داریم هیئت شما یک بار دیگر به جزیره‌ی امرالی برود.»