وکیل، اسرا ساچکلیدر: تا زمانی‌که رهیافت عملی نشود، اعتصاب غذاها تداوم خواهند یافت

وکیل، اسرا ساچکلیدر مشخص کرد که زندانیان می‌خواهند مسئله کورد بر مبنایی دمکراتیک به رهیافت برسد و گفت: «تا زمانی‌که رهیافت عملی نشود، اعتصاب غذاها تداوم خواهند یافت.»

اعتصاب‌های غذا

در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، رهیافت برای مسئله کورد» که در سطح بین‌المللی مورخ ۱۰ اکتبر آغاز گشت، زندانیان سیاسی از تاریخ ۲۷ نوامبر تاکنون به شیوه‌ای دوره‌ای در اعتصاب غذا بسر می‌برند.

اسرا ساچکلیدر، عضو کمیسیون زندان‌ها شعبه‌ی شهر آمد از جمعیت حقوق بشری (ÎHD) درباره وضعیت زندانیانی که به اعتصاب غذا دست زده‌اند با آژانس فرات (ANF) مصاحبه‌ای انجام داد.

وکیل، اسرا ساچکلیدر بیان داشت که برای نظارت کردن بر مقطع کنش‌های اعتصاب غذا و نقض حقوق بشر در زندان‌ها دفاتر حقوقی مانند دفتر شهر آمد، ÎHD, OHD, MED TUHAD-FED û TUAY-DER هیئت ایجاد کرده و همیشه با زندانیان ملاقات به عمل آوردند.

اسرا ساچکلیدر مشخص کرد که آنان نظارت خود در بسیاری از زندان‌ها را به گزارش تبدیل کردند و گفت: «در گزارش‌های خود ما توجه‌ها را به جزاهای دیسیپلین که بر زندانیان تحمیل می‌شود معطوف داشتیم. قبل از هر چیز باید گفت زندانیانی که در اعتصاب غذا هستند در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند. شکر، آب، نمک که از نیازهای زندانیانی است که در اعتصاب غذا هستند به آنان داده نمی‌شود. به همین دلیل وضعیت برخی زندانیان بحرانی‌تر شده است. ما اعلام نمودیم کمی هم که شده لازم است حال این زندانیان مراعات شود. همچنین مرتبط با کنش‌ها اجتماعی نیز زندانیان اعلام داشتند که زمانی‌که آنان به اعتصاب غذا دست زده‌اند، مدیریت زندان‌ برای آنان مانع‌تراشی کرده است. در تمام زندان‌هایی که اعتصاب غذا وجود دارد این شکایت هم وجود دارد. زمانیکه ما تمام این موارد را بیان داشتیم دیدیم که تصمیم سلول انفرادی به اجرا گذاشته شده است.»

از تندرستی این زندانیان کنترل به عمل نمی‌آید.

اسرا ساچکلیدر اعلام کرد که برخی از زندانیانی که به اعتصاب غذا دست زده‌اند بیمار شده اند و گفت: «از تندرستی این زندانیان کنترل به عمل نمی‌آید. زندانیان که در اعتصاب غذا بسر می‌برند به ما اطلاع دادند که دکترها فشار خون آنان را کنترل نمی‌کنند. بجز این هم برای متوقف ساختن مقاومت نیز انتقال به سلول انفرادی و جزای دیسیپلین را انجام می‌دهند. برای زندانیانی که در اعتصاب غذا هستند لازم است تا حدی آب، شکر، ویتامین ب داده شود. اگر این مواد به آنان نرسد به مغز زندانیان آسیب‌هایی جدی وارد خواهد شد. مدیریت زندان برای متوقف کردن مقاومت زندانیانی که در اعتصاب غذا هستند به وسیله راه و روش‌های بسیاری حقوق بشر را نقض می‌کنند و وظایف خود را انجام نمی‌دهند.»

تا زمانی‌که رهیافت عملی نشود، اعتصاب غذاها تداوم خواهند یافت

اسرا ساچکلیدر اعلام کرد که زندانیان سیاسی مصمم هستند که به هدف رهیافت دمکراتیک مسئله کورد برسند و این کنش اعتصاب غذا را ادامه خواهند داد و گفت: «به‌مثابه هیئت ما دیدیم که زندانیان تا چه اندازه مصمم هستند. زندانیان می‌خواهند که مسئله کورد براساس مبنایی دمکراتیک به رهیافت برسد. لازم است دولت برای راه‌حل گام‌هایی بردارد. تا زمانی‌که رهیافت عملی نشود، اعتصاب غذاها تداوم خواهند یافت.»