تصویر

وکیل مدافع ساریجا‌: شکنجه را از میان بردارید و درهای امرالی را باز کنید

از وکلای مدافع دفتر حقوقی سده، رِزان ساریجا در تجمع ‌«آزادی» سخنرانی نموده و درخواست کرد تا درهای امرالی باز شوند، او گفت‌: ‌«شکنجه را از میان بردارید و درهای امرالی را باز کنید.‌‌»

با مطالبه آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، از میان برداشتن انزوای تحمیلی و رهیافت دمکراتیک مسئله کورد، در شهر آمد بیانیه‌ای توده‌ای داده شد. از وکلای مدافع دفتر حقوقی سده، رِزان ساریجا توده‌خلق را فراخوند و اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ به یُمن مقاومت خلق، ملاقات در امرالی میسر شد.

رزان ساریجا بیان کرد که به یُمن این مبارزه در سال ۲۰۱۹ آنان با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ملاقات کردند و گفت‌: ‌«امید، آزادی را عظیم و مقدس می‌کند. درود به کسانیکه امید آزادی را زنده‌ نگه می‌دارند. اگر به یاد داشته باشید،‌ در رهیافت مسائل اجتماعی در ترکیه و منطقه، از مذاکرات صلح‌آمیز، دمکراتیک و سیاسی سخن می‌گفتند. در ملاقات ما با جناب عبدالله اوجالان، او از موضع ریافت دمکراتیک خود دفاع می‌کرد، برای آینده به خود اعتماد داشت و برای ایجاد صلح اجتماعی بسیار اشتیاق و هیجان دارد. در آنزمان او با تشخیص‌های تاریخی به ما هشدار داده بود.‌»

رزان ساریجا از ملاقات اخیر خود با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بحث نمود، او سخن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که در آخرین دیدار گفته بود‌‌: ‌«من تلاش می‌کنم برای خلق کورد جایی ایجاد کنم، بیایید ما مسئله کورد را به رهیافت برسانیم. من بیان می‌کنیم که طی یک‌ هفته می‌توانم احتمال صورت گرفتن درگیری‌ها را از بین ببرم. من به رهیافت می‌رسانم، من به خود اعتماد دارم و برای رهیافت آماده هستم. اما دولت نیز باید با هوش دولت کار‌های لازمه را انجام بدهد‌‌‌» را یادآوری کرد.

ساریجا اینچنین به سخنان خود ادامه داد‌‌: ‌«ما دیدیم که تشخیص‌های جناب عبدالله اوجالان تا چه اندازه برحق بودند. زمانیکه جناب عبدالله اوجالان زمانیکه برای هوشیاری هرکسی مبارزه می‌کرد، هنوز در لبنان و روژاوا جنگ و تقسیم تا این اندازه صورت نگرفته بود. در آن زمان هرکسی بدنبال حساب و کتاب‌هایی محدود بود، جناب عدالله اوجالان، بصورتی سیاسی و یا حتی موقتی، رهیافت را پیشنهاد کرده بود. این کار را در امرالی، در میان انزوای تحمیلی تشدید شده که نمونه آن در جهان وجود ندارد عملی کرد. می‌گفت خلق‌های خاورمیانه می‌توانند زندگی صلح‌آمیزی داشته باشند. اما دستی را که خلق کورد برای صلح دراز کرده بود، در هوا ماند. دولت باید از انکار کوردها و حساب‌های سیاسی دست بردارد. باید به استراتژی صلح رو آورد. شکنجه را از میان بردارد و درهای امرالی را باز کند. وضعیتی دمکراتیک که جناب عبدالله اوجالان بتواند در آن به کار و کنش‌ بپردازد را ایجاد کند.‌»