ویان تکچه: در شخص من حق رای و انتخاب شدن زنان نیز از آنها سلب شد

ویان تکچه که پست وی به عنوان شهردار مشترک شهرداری جولمرگ توسط کودتای قیم غصب شد، گفت: «در شخص من، حق رای و انتخاب شدن زنان نیز از آنها سلب شد. من این را قبول ندارم. ما تا آخر از حق رای و انتخاب شدن خود دفاع خواهیم کرد.»

غصب اراده در جولمرگ

واکنش‌ها علیه غصب شهرداری جولمرگ ادامه دارد. هزاران نفر از مردم دیروز به راهپیمایی «ما به قیم اجازه نمی‌دهیم» توسط نیروهای کارگر، صلح و دموکراسی استانبول در کارتال آمدند و تأکید کردند که کسانی را که اراده مردم را به رسمیت نمی‌شناسند، به رسمیت نخواهند شناخت و این پیام را دادند؛ «همانطور که حمله قیم را در وان دفع کردیم، در جولمرگ نیز آن را دفع خواهیم کرد.» ویان تکچه، شهردار مشترک جولمرگ، که از جمله افرادی بود که در این تجمع شرکت کرده بود و جایگاه وی توسط قیم غصب شده بود، با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد. ویان تکچه اظهار داشت که تا آخر از حق رای و انتخاب شدن خود دفاع خواهد کرد.

«قیم‌هایی که ‌آمده و ‌رفته‌اند، منابع مردمی را به حامیان خود پیشکش کشیده‌اند»

پست ویان تکچه نیز به همراه محمد صدیق آکیش، شهردار‌ان مشترک جولمرگ، غصب شد که به طور غیرقانونی دستگیر و با نادیده گرفتن خواست مردم کورد، یک قیم جایگزین آن شد. ویان تکچه ۲۸ ساله که با شور و شوق خدمت‌رسانی به مردم خود را برای آغاز وظیفه آماده می‌کرد، قبل از برداشتن اولین گام مهمش در عرصه سیاست به عنوان یک زن جوان، به طور خودسرانه از سوی دولت ممانعت به عمل آمد. ویان تکچه با بیان اینکه به عنوان یک جولمرگی، دو دوره شاهد حمله قیم‌‌های دولت به مردم کورد بوده است، گفت: «جاده‌ها خراب بود، به خاطر اینکه در هر پنج متر یک انبوه زباله وجود داشت امکان عبور وجود نداشت. قیم‌هایی که آمدند و رفتند منابع مردمی را به حامیان خود پیشکش کشیدند. در این راستا شهرداری‌ها را به مراکز سود و فساد و چپاول تبدیل کردند. با بدهکاریی‌هایی که برای شهرداری به جا گذاشتند به وضوح این غارت را آشکار کرد.»

استاندار منصوب شده به عنوان قیم خواستار رأی دادن به آک‌پ قبل از انتخابات بود

ویان تکچه با اشاره به اینکه استانداری که امروز به عنوان قیم منصوب شد، شخصاً قبل از انتخابات محلی ۳۱ مارس، آرای حزب عدالت و توسعه (آک‌پ) را جمع‌آوری کرد، گفت: «استاندار که اکنون قیم است، رئیس استان آک‌پ و سازمان استانی خانه به خانه رفته و درخواست رای برای آک‌پ کردند. کاندیدای شهرداری آک‌پ به این امر راضی نبود و سعی کرد آرای مردم را با پول بخرد که انگار به مردم توهین می‌کند. اما مردم کورد در ۳۱ مارس حزب خود را انتخاب کردند و بار دیگر نشان دادند که اراده آنها را با پول نمی‌توان خرید و در مقابل تهدید و باج‌خواهی سر فرود نمی‌آورد. دولت که نمی‌توانست این را هضم کند، بار دیگر با عدم شناخت اراده مردم، سمت رئیس مشترک محمد صدیق آکیش را با یک قیم غصب کرد و بلافاصله او را با اتهامات بی‌اساس روانه زندان کرد.»

«قانون غصب همچنین ضربه‌ای به سیستم ریاست مشترک ما است»

ویان تکچه یادآور شد که در غرب کشور یک نفر از شورای شهرداری به جای شهرداران برکنار شده به عنوان معاون شهردار انتخاب شد و از آنتالیا مثال زد اما تاکید کرد که این رویه در جولمرگ نادیده گرفته شده است. ویان تکچه با اشاره به اینکه این کودتای دولت نه تنها حمله به خواست و اراده مردم کورد است بلکه به نمایندگی برابر زنان است، گفت: «من یک زن و شهردار مشترک منتخب شهرداری هستم. در شخص من حق رای و انتخاب شدن زنان نیز از آنها سلب شد. این هم ضربه‌ای به نظام ریاست مشترک است. من مطلقاً این را قبول ندارم. این سیاست به وضوح نشان می‌دهد که دولت آک‌پ-م‌ه‌پ یک دولت زن‌ستیز، ضد جوانان و ضد کورد است.»

«ما تا آخر از حق خود برای انتخاب و انتخاب شدن دفاع خواهیم کرد!»

ویان تکچه با تاکید بر اینکه غصب شهرداری جولمرگ توسط قیم نه تنها برای کوردها بلکه برای همه خلق‌ها مشکل است، هشدار داد که در صورت بی‌توجهی به این امر و عدم واکنش لازم، استان‌های غربی در رتبه بعدی قرار خواهند گرفت. تکچه بار دیگر با تاکید بر اینکه به رژیم قیم اجازه نخواهند، گفت: «ما شهرداران منتخب مردم جولمرگ هستیم. هیچ‌گونه غصب غیرقانونی نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد. ما تا آخر از حق رای و انتخاب شدن خود دفاع می‌کنیم، برای آن مبارزه می‌کنیم و این ذهنیت قیم را از بین می‌بریم.»