‌«یک عملیات سازمان یافته در کار است‌»

علی بوزان نماینده مردم مرسین از دم پارتی در پارلمان خاطر نشان کرد بعد از آنکه تصاویر رقص و شادی و شعارهای جوانان در مرسین به اشتراک گذاشته شد، آنها عملیات سازماندهی شده‌ای را علیه آن انجام می‌دهند.

حمله نژادپرستان ترکیه علیه جوانان کورد

پلیس جوانان بازداشت شده را وادار به گوش دادن به آهنگ «اولوروم ترکیم» کرد. پس از انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی، علی بوزان نماینده دم پارتی از مرسین در بیانیه‌ای به این حادثه واکنش نشان داد.

بوزان با خبرگزاری فرات ‌(ANF) صحبت کرد و گفت که بازجویی از این جوانان در اداره پلیس گرفته می‌شود اما مشخص نیست چه زمانی در دادگاه حاضر می‌شوند. بوزان تصریح کرد تنها اتهام این جوانان این است که همراه با سرودها و گووند، شعارهای کوردی سر داده‌اند و هیچ اتهام دیگری وجود ندارد.

بوزان از سازماندهی شده بودن این هجمه‌ها و حملات علیه جوانان خبر داد و گفت: «در ژوئن گروهی از جوانان برای گذراندن تعطیلات از دیلوک به مرسین می‌آیند. در سواحل مرسین همراه با آواز کوردی می‌رقصند و در حالی که می‌رقصند شعاری به گوش می‌رسد. مشخص نیست چه کسی این شعار را مطرح کرده است. این جوانان قبل از بازداشت مورد هدف ترول‌های رسانه‌های مجازی قرار گرفتند. نام، نام خانوادگی و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن جوانان به اشتراک گذاشته می‌شود. به این ترتیب آنها سعی می‌کنند بین مردم شکاف ایجاد کنند.»

پس از به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به این جوانان در این حساب‌های ترول، پلیس عملیاتی را انجام داد و این جوانان را بازداشت کرد. هنگامی که از بیرون مشاهده می‌کنیم، یک عملیات سازماندهی شده در جریان است. اکانت‌های ترول اطلاعات افراد موجود در ویدئویی که بیش از یک ماه پیش گرفته شده است را از کجا پیدا می‌کنند، چگونه حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آنها را پیدا می‌کنند؟ مشخص است که این کار توسط سرویس‌های امنیتی انجام شده است.

بوزان نماینده خلق مرسین در پارلمان با بیان اینکه فیلم عملیات پلیس به شکل عملیاتی علیه مافیا فیلمبرداری شده است، گفت: «تنها اتهامی که می‌توان به جوانان وارد کرد، اتهام تبلیغات است. اما صحنه‌هایی که شبیه عملیات برعلیه مافیا و باندهای خطرناک است پخش شد. این جوانان بازداشت و به مرسین آورده شدند. پلیس جوانان بازداشت شده را در خودرویی که مشخص شد اتوبوس پلیس است، به گوش دادن به آهنگ «اولوروم ترکیم» وادار کرد.»

علی بوزان با اشاره به اینکه وزارت کشور عمدا این ویدئو را پخش کرده و اعلام کرد که شعار «زنده باد رهبر آپو» از سوی دادگاه‌های ترکیه جرم تلقی نشده است، گفت: «در اینجا مشخص است که وزارت کشور با به اشتراک گذاشتن این ویدئو می‌خواهد به هدفی پنهانی برسد. آنها در تلاش برای ایجاد بربریت و شکاف بین خلق ترکیه هستند. در این عملیات توهین‌ها و تحقیرهای زیادی علیه خلق کورد وجود دارد.

یک چیز دیگر این است که به جوانان می‌گویند شما شعار دادید. در این کشور بسیاری از دادگاه‌ها اعلام کرده‌اند که شعار «زنده باد رهبر آپو» جرم نیست. نظر دادگاه قانون اساسی و دادگاه حقوق بشر اروپا نیز همین است. اما به نظر می‌رسد که وزارت کشور می‌گوید من از تصمیمات دادگاه اطلاعی ندارم. من تصمیمات دادگاه قانون اساسی و دادگاه حقوق بشر اروپا را به رسمیت نمی‌شناسم.»