یورش به انجمن کوردی: بازداشت‌های فراوان

در جریان یورش به MED-DER و Payiz Pirtûk در شهر آمد، بسیاری از کتاب‌ها مصادره و بسیاری از افراد بازداشت شدند.

قتل‌عام سیاسی

در شهر آمد، انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا (MED-DER) و کتابفروشی به نام پاییز کتاب (Payiz Pirtûk) صبح امروز توسط پلیس مورد حمله قرار گرفتند. به عنوان بخشی از تحقیقات انجام شده توسط دفتر دادستان عمومی شهر آمد، خانه‌های بسیاری از کارکنان انجمن نیز مورد حمله قرار گرفت.

در حالی که درب ساختمان انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا شکسته شده بود، ساختمان انجمن نزدیک به ۳ ساعت مورد جستجو قرار گرفت. کتاب‌های آموزش زبان کوردی، مجلات و هارد دیسک‌های رایانه‌های انجمن ضبط شد. معلوم شد که در بازرسی انجمن هیچ وکیلی حضور نداشته است. پس از جستجو، قفل درب انجمن عوض شد و کلید به سرپرست محله تحویل داده شد.

تصمیم بازداشت برای بسیاری از افراد

در چارچوب تحقیقات برای بسیاری از افراد حکم بازداشت وجود دارد. گزارش شده که در پرونده حکم «محرمانه‌بودن» وجود دارد و برای بازداشت‌شدگان محدودیت ۲۴ ساعته برخورداری از وکیل در نظر گرفته شده است. گزارش شده است که تحقیقات از طریق معترفی به نام امید آک‌بییک که تاکنون در مورد صدها نفر اظهارات نادرست داشته و یک شاهد مخفی است آغاز شده است. همچنین مشخص شد که تحقیقات در سال ۲۰۲۲ آغاز شده است.

کسانی که بازداشت شدند و اسامی آنها اعلام شده به شرح زیر هستند: محمد رمزی عزیزاوغلو و شوکران یاکوت، روسای مشترک MED-DER، رمضان هولات، رفعت رونی، دیلان گووَنچ، نازان چَلیک، رَزان آک‌تولوم، بِریتان غربت‌اوراک، بریوان دومان، آیهان کاراتَکین، جیهات گونَیلی، محمد صالح اونگون، الیاس گون، هَبون یاغمور، مین کاراکاش، فاطمه ایگین و ربیعه کارایِل.

کتاب‌های زیادی از کتابفروشی پاییز کتاب واقع در محله اوفیس در منطقه یِنی‌شهیر آمد مصادره شد. جستجو در کتابفروشی ادامه دارد.

سازمان‌ها و موسسات مدنی ساعت ۱۲:۰۰ در مقابل انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا بیانیه‌ای در رابطه با یورش به انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا و کتابفروشی پاییز کتاب اعلام می‌کنند.

یورش و بازداشت در ازمیر

در چارچوب تحقیقات، بلقیس سلیمان‌اوغلو بیتکین، مدیر نهاد هنر ژن (Jin Art Huner) در ازمیر بازداشت شد. بیتکین در جریان یورش به خانه‌اش در صبح بازداشت شد. بیتکین به اداره پلیس استان در چانکایا منتقل شد.