زمینه‌سازی‌های اردوغان برای دیدار سوچی

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که الحاق شبه جزیره کریمه به  روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد. گفته می‌شود که هدف اصلی اظهارات اردوغان این است که با این اظهار نظر در دیدار سوچی بتواند امتیازاتی را از پوتین بگیرد.

اردوغان و پوتین روسای جمهوری ترکیه و روسیه در ۲۹ سپتامبر در سوچی با یکدیگر دیدار می‌کنند. مهمترین موضوع گفتگوهای طرفین حضور ترکیه در ادلب خواهد بود.  ترکیه که خواهان تداوم حضور خود در ادلب است، تلاش می‌کند از کارت شبه جزیره کریمه به نفع خود استفاده کند.

یکی به میخ و یکی به نعل

اردوغان تغییر نمی‌کند و موضوع اصلی سیاست خارجی وی دمشق است و در میانه آسیاب جهان غرب و روسیه گرفتار شده است. اما با این وجود همچنان استفاده از تاکتیک یکی به میخ و یکی به نعل را ادامه می‌دهد. بر همین اساس در هفتادوششمین نشست شورای عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، موضوع کریمه را وارد موضوعات مورد بررسی این سازمان کرده و کنترل کریمه از سوی روسیه را به عنوان اشغالگری تعریف کرده و اعلام نمود قطعا الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد. همچنین تصویر وی با رئیس جمهوری اوکراین، ولادیمیر زلنسگی هم در روسیه با واکنشهایی شدیدی روبرو شده و به ایجاد تنش در میان طرفداران، کشورها، گروه‌ها و احزاب سیاسی کمگ کرده است. در سیاستهای داخلی ترکیه نیز چنین مسئله‌ای به چشم می‌خورد.

تمام این اقدامات در راستای حفظ ادلب است

پوتین و اردوغان در ۲۹ سپتامبر بار دیگر در سوچی با هم دیدار می‌کنند. گفته می‌شود در دیدار بین طرفین، موضوع موشک‌های اس-۴۰۰ و مسئله ادلب را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهند. اما چرا پیش از این دیدار اردوغان موضوع تحریک کننده کریمه را مطرح کرده است؟ در این باره خبرگزاری ریانوستی روسیه از یاشار نیازبایف متخصص ترکیه می‌پرسد که چرا اردوغان چنین اظهاراتی را در باره کریمه مطرح ساخته است؟ نیازبایف اعتقاد دارد که اردوغان به زمینه‌سازی دیدار سوچی دست زده و روسیه می‌خواهد که ترکیه نیروهای نظامی خود را از ادلب خارج کند. اردوغان در دیدار سوچی می‌خواهد که بر سر ادلب امتیازاتی را کسب کند، به همین دلیل موضوع کریمه را پیش کشیده و تلاش می‌کند از این طریق روسیه را تهدید کند. از نظر نیازبایف، این سخنان اردوغان همچنین حاکی از ارسال پیامی به غرب هم است، زیرا دخالت روسیه در کریمه و خواست الحاق آن، به معنای کنترل ناتو و آمریکا در دریای سیاه از سوی روسیه است.از نظر نیازبایف یکی دیگر دیگر از اهداف اردوغان از این اظهارات، تاتارهای ترکیه هستند، اردوغان با چنین سخنانی می‌خواهد در انتخابات پیش رو آرای تاتارهای ترکیه را به سوی خود جلب کند.

مسئله کریمه در روسیه از ویژگی‌های بسیار حساسی برخوردار است و وارد شدن به ان در روسیه به معنای دست گذاشتن در لانه زنبور است. سخنرانی اردوغان، روس‌ها را خشمگین کرده است. مشاهده می‌شود که بسیاری از گروه‌های روسیه در این باره واکنش نشان داده‌اند. برای نمونه بر اساس گزارشات وبسایت gazeta.ru  سرگئی تسکو از اعضای کمیته بین‌المللی فدراسیون روسیه در پاسخ به اظهارات اردوغان گفته است: با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی‌شود. سناتور تسکو در این باره اظهار می‌دارد که مهم نیست اردوغان چه می‌گوید، اما کریمه تا ابد به روسیه پیوند می‌خورد.

ایواز عمروف رئیس انجمن خودمختاری فرهنگی منطقه تاتارستان کریمه هم اعتقاد دارد که آنکارا با مسئله کریمه بازی می‌کند. از نظر وی، ترکیه می‌تواند هیاتی را به اینجا اعزام کرده و تحقیق کند که حمایت از تارتارهای تحت حمایت روسیه چه معنایی می‌تواند داشته باشد. یلنا پاتین مدیر انستیتوی استراتژی سیاسی و اقتصادی بین‌المللی اعتقاد دارد که ترکیه برای تقویت خود در قفقاز و دریای سیاه تلاش می‌کند تا از کارت کریمه بهره‌برداری کند.