زنان به اقدامات غیرقانونی علیه زندانیان اعتراض کردند

زنان در ازمیر با اشاره به اینکه ممنوعیت اجرای موسیقی و رقص و پایکوبی کوردی به زندان‌ها نیز سرایت کرده است، تأکید کردند: «به قوه قضاییه اجازه نخواهیم داد که به عنوان نوعی خشونت و شکنجه دولت-مردانه عمل کند.»

احکام صادره در ۱۹ جولای برای برخی از زندانیان در زندان زنان شاکران با استناد به اینکه پایکوبی کرده‌اند و شعارهای کوردی سر داده‌اند در ازمیر مورد اعتراض قرار گرفت.

در ازمیر، زنان در مقابل اسکله واپور کوناک با حضور بسیاری از احزاب سیاسی و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی بیانیه‌ای دادند. زنانی که بنرهایی با مضمون «نه چهار دیواری و نه زندان‌های شما نمی‌توانند مقاومت و مبارزه زنان را در هم بشکنند» حمل کردند، مکررا شعارهایی مانند «ژن، ژیان، آزادی»، «زنده باد مقاومت زندان‌ها» و «زندانیان سیاسی افتخار ما هستند» سر می‌دادند.

۳۱ زندانی مجازات شدند

وَزان کارابولوت، رئیس مشترک استانی ازمیر حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) اعلام کرد که اجرای پایکوبی و موسیقی کوردی ممنوع است و اشاره کرد که این ممنوعیت‌ها به زندان نیز سرایت کرده است.

وَزان کارابولوت با اشاره به تخلفات در زندان بسته زنان شاکران گفت که تحقیقات از ۳۱ زندانی به این دلیل که در جشن آزادسازی کوبانی در ۱۹ جولای «به زبان کوردی ترانه خوانده‌اند و هلهله و شعار سر داده‌اند»، در ۱۲ اوت مورد تصمیم‌گیری قرار گرفت. وی گفت: «از این ۳۱ زندانی ۲۶ نفر به مدت یک ماه ممنوعیت دریافت اخبار و ارتباط و ۵ نفر نیز هر کدام به یک ماه ممنوعیت ملاقات محکوم شدند.»

خطر ممانعت از آزادی زندانیان

وزان کارابولوت با اشاره به اینکه گولر بیلن، زندانی که ۳۲ سال در زندان بسر می‌برد و مبتلا به بیماری دریچه قلب است در میان محکومان قرار دارد، اظهار داشت که خانواده‌های زندانیان نگران تاخیر در آزادی هستند. وزان کارابولوت گفت: «انزوا در زندان‌ها ادامه دارد. مجازات‌های خودسرانه و غیرقانونی اعمال می‌شود. در حالی که مجازات‌ها توسط هیات‌های کیفری به تعویق می‌افتد، خانواده‌ها نیز بار دیگر همراه با زندانیان مجازات می‌شوند. واکنش مشترک مردم در برابر خلاف قانون اجتناب‌ناپذیر است.»

وزان کارابولوت تاکید کرد: «نه چهار دیواری و نه زندان‌های شما نمی‌توانند مقاومت و مبارزه زنان را در هم بشکند. قوه قضاییه که نه تنها به عنوان ابزار مجازات و عدالت عمل نمی‌کند، بلکه ما اجازه نخواهیم داد که به عنوان نوعی خشونت و شکنجه دولت-مردانه عمل کند. می‌دانیم که این مجازات‌های انضباطی با هدف به تعویق انداختن مدت‌زمان مجازات زندانیانی است که مدت زمان حکم‌شان به پایان رسیده است.»