برای اَرتاک که از سوی دولت ترکیه به قتل رسید، گردهم آمدند

جمعیت حقوق بشر ‌(ÎHD) و بستگان مفقودین برای محمد ارتاک که از سوی دولت ترکیه در زمانیکه دستگیر شده بود، به قتل رسید، گردهم آمدند.

کنش بستگان مفقودین

بستگان مفقودین و مدیران جمعیت حقوق بشر در ۸۱۱مین هفته کنش ‌‌«بگذارید مفقودین پیدا شوند و عاملان دادگاهی شوند» را در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در پارک کوشویولو برگزار کردند. بستگان زندانیان و اعضا و مدیران جمعیت حقوق بشر در این کنش شرکت کرده و تصاویر مفقودین را برافراشتند.

ریاست شعبه شهر آمد جمعیت حقوق بشر، اَرجان ییلماز در ابتدای این کنش سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«ماه اوت و سال ۲۰۲۴، ما در اینجا نیز می‌گوییم که مفقودینی داریم و می‌خواهیم سرنوشت آن مفقودین مورد تحقیق قرار گیرد. اما ما با حکومتی که چشم و گوش خود را بروی مطالبات بسته است، روبرو هستیم. ما می‌خواهیم که مفقودین پیدا شده و عاملان نیز دادگاهی شوند.»

پس از سخنرانی ییلماز، این هفته سرگذشت محمد ارتاک که در روز ۲۰ اوت ۱۹۹۲ در شرنخ در زمانیکه از کار بازمی‌گشت، دستگیر شد و دیگر از او هیچ اطلاعی بدست نیامد، قرائت شد.

برفین الچی گفت که اعضا و مدیران ژیتم خود اعتراف می‌کنند و می‌گویند که محمد ارتاک از سوی ریاست پلیس شرنخ به قتل رسیده است اما علیرغم این نیز ۳۲ سال است که از محمد ارتاک هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و حتی پیکر او هم پیدا نمی‌شود.

پس از قرائت سرگذشت مفقودین، برای یادبود محمد ارتاک و تمام مفقودین،‌ کنش تحصن انجام شد.