زندان‌های ترکیه دیگر پُر شده است

طبق داده‌های CISST در زندان‌های ترکیه بیش از ۳۵۰ هزار و ۶۷۰ نفر وجود دارند. ۸۱ درصد از ظرفیت‌های این زندان‌ها پر شده است، این امر نیز سطح زندانی‌کردن‌های خودسرانه را نشان می‌دهد.

شکنجه در زندان‌های ترکیه

در ترکیه تا روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳، ۳۴۸ هزار ۲۶۵ نفر در زندان‌های ترکیه زندانی بوده و این شمار بیشترین سطح تعداد زندانیان در میان کشورهای عضو شورای اروپا می‌باشد.

جمعیت جامعه مدنی در سیستم مجازات ‌(CISST)، چند روز قبل آخرین آمارها در رابطه با زندان‌های ترکیه را اعلام کرد. طبق آخرین آمارها‌ در ترکیه از ۴۰۳ زندانی که مجموع ظرفیت‌شان به کلی ۲۹۵ هزار و ۳۲۸ زندانی است، ۳۵۰ هزار و ۶۷۰ نفر زندانی هستند. این امر نشانگر اینست که ۱۸.۷۴ درصد فراتر از سطح ظرفیت‌های زندان‌های ترکیه پر می‌باشند. از نهاد حقوقی OHD وکیل مدافع فردی یامار در اینباره با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد و اعلام کرده وضعیت زندگی در زندان‌های ترکیه هر روز بدتر و نامناسب‌تر می‌شود.

وکیل مدافع یامار بیان کرد، در زمانیکه آزادی و حقوق بنیادین نادیده گرفته شده است، بیشترین و سنگین‌ترین سختی‌ها و دشواری هاعلیه زندگی زندانیان به وجود می‌آید و گفت‌‌: ‌«در کمترین سطح هم احتیاجات بنیادین انسانی تامین نمی‌شود. کتاب، مجله و روزنامه که زندانیان بتوانند مطالعه کنند، با حکم دادگاه قانون اساسی سال‌های زیادی است که منع شده است. با تصمیمات خودسرانه، با بهانه و تضاد قوانین از حیات اجتماعی و شخصی، کمترین امکانات هم برای زندانیان تامین نمی‌شود.»