زندانی داغ‌هان به دادگاه گفت: شما نمی‌توانید مرا محاکمه کنید

زندانی اردال داغ‌هان که به اتهام «اقدام به قتل عمدی» یک افسر پلیس در رحا محاکمه می‌شود، گفت: «شما اراده یا قدرت محاکمه من را ندارید.»

در ۳۰ اوت ۲۰۱۵، افسران پلیس فاتح کیلبَی (۴۵) و تانجو ساکاریا (۲۶) در یک عملیات مسلحانه در مقابل بیمارستان دولتی بالیکلی‌گول در رحا کشته شدند. محمود توتال که به اتهام قتل دو افسر پلیس محاکمه شده بود به اتهام «قتل عمد» به ۲۸ سال زندان محکوم شد. اردال داغ‌هان دو بار به اتهام «قتل عمد» به حبس ابد تشدید شده محکوم شد.

امروز در مورد پرونده‌ای که ابراهیم اوزان که در همین حادثه جان سالم به در برد به اتهام «اقدام به قتل عمد» علیه ۲ زندانی مطرح شده بود تصمیم‌گیری شد. نهمین جلسه دادگاه توتال و داغ‌هان در دومین دادگاه کیفری عالی رحا برگزار شد. توتال محبوس در زندان ارزینجان و اردال داغ‌هان در زندان شاکران ازمیر و وکلای آنها در جلسه حضور داشتند.

دادستانی نظر خود را به دادگاه ارائه کرد و خواستار مجازات داغ‌هان به اتهام «اقدام به قتل عمد» اوزان و توتال به اتهام «کمک به جرم اقدام به قتل عمد» شد.

توتال در مخالفت با این حکم بیان کرد که اظهاراتی که داغ‌هان در زیر شکنجه داده است به پرونده اضافه شده است و با وجود اینکه ثابت کرده در روز و ساعت حادثه در جای دیگری بوده است، می‌خواهند او را مجازات کنند. توتال با ارائه اطلاعات دقیق در مورد اینکه با چه کسی تلفنی صحبت کرده و شغلی که در روز حادثه صحبت کرده است، گفت: «اردوغان در جلسه گروه به محمد علی چَلَبی گفته بود: 'حداقل ۳ بچه بیاورید، ببینید، تروریست‌ها ۱۰-۱۵ بچه می‌آورند. ' همانطور که از این سخنان می‌توان فهمید، او اعلام کرد که همه مادران کورد و همه کوردها را تروریست می‌بیند به همین دلیل تمام خواسته‌های من و وکیلم رد شد. زیرا اگر خواسته‌های ما پذیرفته می‌شد، مشخص می‌شد که چگونه TEM، که یک نهاد دولتی است، از طریق شکنجه فردی را وادار به اعتراف به جنایتی می‌کند که مرتکب نشده است. این پرونده اکنون از کشته شدن دو افسر پلیس و زخمی شدن یک افسر پلیس فراتر رفته است و به پرونده‌ای تبدیل شده است که چگونه می‌توانیم شکنجه‌ها و تهدیدهای ناشی از مبارزه با تروریسم را پنهان کنیم. اساساً نکته اینجاست که به جای خدشه‌دار کردن اعتبار (نهاد) مبارزه با تروریسم مورد نظر 'بیایید این کورد را مجازات کنیم و این پرونده را ببندیم'.

از سوی دیگر داغ‌هان اظهار داشت که هیئت دادگاه را رد کرده و گفته است که اظهاراتش در مورد توتال در مرحله بازجویی تحت شکنجه شدید بوده و نام توتال را به دلیل تهدید به «تجاوز جنسی» آورده است.

«شما قدرت محاکمه کردن مرا ندارید»

داغ‌هان با بیان اینکه ۴۳ ماه است که از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اطلاعی در دسترس نیست، گفت: «انزوای شدیدی وجود دارد. او اجازه ملاقات با وکلا و خانواده خود را ندارد. آنچه برای کوردها بویژه رهبری روا داشته می‌شود بی‌قانونی و بی‌اخلاقی است. به این دلایل، همانطور که قبلاً اشاره کردم، شما اراده یا قدرت محاکمه مرا ندارید. کسی که مرا محاکمه کند رهبری است، فلسفه رهبر آپو و مردم کورد است و کسانی است که معتقد به زندگی خواهری-برادری با مردم کورد هستند.»

داغ‌هان با تاکید بر اینکه او بر اساس هویتش محاکمه شده است، گفت: «من با آگاهی از هویت کوردی‌ام با فلسفه رهبری واقعیت خود و خودم را آفریدم. در این هستی‌یابی متوجه شدم که نظام موجود مثل عقرب سیاه بر پشت مردم کورد حرکت می‌کند، آنهایی که کشتند کشته شدند، آنهایی که عقلشان را از دست دادند از دست دادند. برخی از افراد باقیمانده با تعظیم در برابر ظلم و ستم دولت به سرنوشت خود راضی شدند، در حالی که بخشی دیگر برای هویت ملی موجود خود مبارزه می‌کنند. من یکی از آنها هستم. من به عنوان یک عضو و کادر حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) سعی خواهم کرد تا آنجا که بتوانم آن را بر اساس فلسفه‌ای که یاد گرفتم انجام دهم. چیزی که من از آن شرمنده‌ام این است؛ من نمی‌توانستم یک مبارز واقعی پ‌ک‌ک باشم، نتوانستم لایقش باشم و از اینکه نمی‌توانم مسئولیت لازم را انجام دهم احساس شرمندگی می‌کنم.»

داغ‌هان همچنین اظهار داشت، در حالی که او را به جلسه قبلی آورده بودند و بعداً زمانی که او را به بیمارستان منتقل کردند، توسط سربازانی که با انگشتانشان علامت گرگ خاکستری را می‌ساختند، شکنجه شد.

مصطفی وفا، وکیل توتال با بیان اینکه قصد انتقام از موکلش را داشتند، گفت: «در این مرحله دیگر به عدالت اعتقادی نداریم، حتی اگر بخواهیم ثابت کنیم که کل تحقیقات غیرقانونی است، این موضوع تغییری نخواهد کرد. این پرونده‌ها بر اساس یک مبنای سیاسی قرار داده می‌شوند.»

دادگاه داغ‌هان را به اتهام «اقدام به قتل عمد» اوزان به ۲۰ سال زندان و توتال را به اتهام «کمک به جرم اقدام به قتل عمد» به ۶ سال زندان محکوم کرد.