زندانی که پس از ۳۰ سال آزاد شده بود با هلهله مورد استقبال قرار گرفت

زندانی به نام حیرت‌الدین اکینجی که در زندان شماره ۲ آلیاگا شاکران در ازمیر به سر می‌برد و به مدت ۶ ماه پس از پایان حکمش از آزادی وی جلوگیری شده بود، آزاد شد. از اکینچی در زادگاهش آمد با هلهله استقبال شد.

حیرت‌الدین اکینجی (۶۳ ساله) در زندان شماره ۲ آلیاگا شاکران در ازمیر نگهداری می‌شد و ۳۰ سال از عمر خود را در زندان به سر برد. اکینجی چون از پذیرش فشارها و ابراز «پشیمانی» خودداری کرد، آزادی او ۶ ماه به تعویق افتاد.

اکینجی ۳۰ سال و ۶ ماه را در زندان گذراند و دیروز آزاد شد. وی صبح امروز به زادگاهش آمد رسید.

اکینجی با هلهله مردم و بستگان خود، مدیران انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان آمد، سازمان‌های مدنی و اعضای دم پارتی مورد استقبال قرار گرفت.

سپس اکینجی به خانه‌اش در منطقه خانا آخپار رفت.

ایکینجی در سال ۱۹۹۴ در استانبول بازداشت شد. دادگاه امنیت دولتی اکینجی را به اتهام «تضعیف وحدت و یکپارچگی دولت» به حبس ابد محکوم کرد. اکینجی در این سال‌ها به ترتیب در زندان‌های استانبول، دیلوک، مردین و ازمیر ماند. پس از اتمام دوران محکومیت ۳۰ ساله، آزادی او به دلیل قبول نکردن «پشیمانی» به مدت ۶ ماه به تعویق افتاد.

اکینجی در طول ۳۰ سال زندان، کتاب‌های «مسیر گریلاها در کوه قره‌داخ»، «زخم قره‌داخ»، «وضعیت کوردهای ایزدی»، «عشق قصر»، «همه دیوان‌های من»، «ترانه مَرخاسان» و «دَنگ بِژی» را نوشته و منتشر کرده است.