زندانیانی که شکنجه شدند، مجازات شدند!

۸ زندانی که در مخالفت با تغییر بند شکنجه شده بودند، هر کدام به دلیل «آسیب رساندن به اموال عمومی» به ۱۰ ماه حبس محکوم شدند.

۸ زندانی که بر خلاف میل خود توسط ۸۰ نگهبان با لباس روبوکوپ (لباس زرهی-آهنی) مجبور به تغییر بند شده بودند، در حین حمله در زندان بسته شماره ۲ نوع T در رحا به ادعای اینکه «به کمد لباس خود ضربه زدند» در شکایتی به اتهام «آسیب رساندن به اموال عمومی» به حبس تعزیری محکوم شدند.

در پی حادثه‌ای که در ۷ سپتامبر ۲۰۲۱ رخ داد، کیفرخواست تهیه شده توسط دادسرای عمومی رحا در هشتمین دادگاه کیفری بدوی پذیرفته شد و محاکمه زندانیان آغاز شد. این پرونده در ۶ سپتامبر ۲۰۲۴ تصمیم‌گیری شد.

دادگاه زندانیان صالح کولای، سرحد بولوت، حسن کیلیچ، زینل کاراکاش، انور کانماز، احمد یلماز، آونی گوربوز و عبدالحکیم اَشی‌یوک را که توسط نگهبانان مورد حمله قرار گرفته بودند، به اتهام «آسیب رساندن به اموال عمومی» به ۱۰ ماه حبس جداگانه محکوم کرد.

در تصمیم مستدل پرونده مدعی شد که زندانیان در سوابق دوربین، به کمدهای مؤسسه آسیب زده‌اند و شکنجه نگهبانان و تعویض بند ذکر نشده است.

«آنها شکنجه شدند»

وکلای زندانیان به دادگاه منطقه‌ای دادگستری در مَلَتی شکایت کردند. در دادخواست اعتراض بر شکنجه زندانیان تاکید و گفته شد که شکایات کیفری در خصوص شکنجه و بدرفتاری با زندانیان موجب عدم تعقیب کیفری شده است.

در این دادخواست، تصویرهای ضبط‌شده دوربین‌های کارگذاشته شده توسط اداره زندان به عنوان مدرک در این پرونده، خلاف رویه بوده و درخواست لغو رای شده است.