۱۱ سپتامبر آغازی برای جنگ و ویرانگری دراز مدت

۱۱ سپتامبر واژه‌ای که در اساس دربرگیرنده تاریخی مملوء از جنگی ۲۰ ساله و مرگ و جراحت و آوارگی هزاران نفر و ویران‌شدن بسیاری جاها در چندین کشور مختلف است.

۲۲ سال پیش ایالات متحده آمریکا روبروی یکی از ترسناک‌ترین حملات در تاریخ تاسیسش شد که بعدا به واقعه ۱۱ سپتامبر معروف شد.

در صبحگاه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ چهار هواپیمای غیرنظامی خود را به دو برج سازمان تجارت جهانی در نیویورک و آسمان‌خراش پنتاگون در واشنتون دی‌سی کوبیده و هواپیمای دیگر نیز در منطقه پنسیلوانیا بدون برخورد با هیچ ساختمانی سقوط کرد.

پس از این حملات، سازمان القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

در پی این حملات ۲ هزار و ۹۷۷ نفر کشته شدند.

حملات به برج‌های آمریکا توسط یک گروه ۱۹ نفره انجام شد.

این ۱۹ نفر در گروههایی ۵ نفره تحت عنوان توریست سوار هواپیماها شده بودند و در میان هر گروه از آنان نیز یک نفر دوره آموزش خلبانی را دیده بود تا بتوانند هواپیماها را بربایند. آنچه بعدا مشخص گردید این بود که افراد مذکور در مراکز هواپیمایی آمریکا آموزش دیده بودند.

همچنین از این ۱۹ نفر، ۱۵ نفر از آنان اهل عربستان سعودی بودند و ۲ نفرشان اماراتی، یکی از آنان مصری و دیگری لبنانی بود.

این حمله سازمان القاعده بر سیاست خارجی و نظامی آمریکا درباره دولتهای عراق و افغانستان تاثیر مستقیم نهاد.

آمریکا این حمله را بهانه‌ای قرار داد برای لشکرکشی و اشغالگری و تحمیل سلطه‌گری خود بر کشورهای خاورمیانه و به‌ویژه در عراق و افغانستان.

در نتیجه آمریکا در سال ۲۰۰۳ پروسه اشغال عراق را آغاز کرد. نیز پیشتر حمله‌ی گسترده‌ای به افغانستان را شروع کرده بود تا رهبران القاعده را دستگیر کند که این لشکرکشی را پروسه آزادی در عراق و افغانستان نامگذاری کرده بود!

در آن زمان جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل رسانه‌های جهانی اعلام کرد که آمریکا جنگ ضد تروریسم را انجام می‌دهد و این جنگ جهانی است و تنها جنگی است که برای درازمدت ادامه خواهد یافت.

اما آنچه قابل تامل است این است که آمریکا در این جنگ بنام ضد تروریسم خسارات بسیار عظیمی به افغانستان وارد کرده و این کشور را با فجایع بزرگی روبرو نموده است.

طبق آمار موجود در جنگ ۲۰ ساله آمریکا ۱۰۰ هزار شهروند افغانستانی کشته شدند.

همچنین آمریکا تحت نام آزادسازی عراق از چنگال رژیم بعث؛ پروسه اشغال عراق را نیز آغاز کرد.

در این پروسه هدف آمریکا تحمیل هژمونی بیشتر خود بر عراق بود که سرشار از منابع طبیعی و منابع انرژی زیرزمینی است و یک جغرافیای استراتژیک در منطقه نیز دارد.

نیز برای رقابت با دشمنان و رقبایش، آمریکا دست به اشغال عراق زد تا قدرت و هژمونی و سیاست نظام سرمایه‌داری و امپریالیستی خود را تحمیل نماید و در این راستا اشغال عراق را به کلید مجراهای اشغالگری‌های بیشتر برای خود قرار داد.

اشغالگری‌های آمریکا در عراق و افغانستان در حالی است که این کشور برای تحمیل هرچه بیشتر سیاست اشغالگری و امپریالیستی خود؛ به این جنگ‌ها مشروعیت داده است و این‌گونه تبلیغ می‌شود که گویا آمریکا برای حفظ امنیت خود این اشغالگری‌ها را انجام می‌دهد! اما در واقع هدف اصلیش ویران‌سازی زندگی و امکانات مردم و زیرساخت‌های این کشورها بوده است. نیز برای تحمیل هرچه بیشتر نفوذ و هژمونی‌اش و تاکید بر اینکه این کشور قدرت اول جهان است و اینها را با ریختن خون مردم و ویران‌سازی کشورهای مذکور انجام داده است.