۳۰ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۳ از کانال مانش عبور کردند

گزارش شده است که حدود ۳۰ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۳ از کانال مانش بین فرانسه و انگلیس عبور کرده‌اند.

بر اساس آمار وزارت کشور انگلیس، در سال ۲۰۲۳، ۲۹ هزار و ۴۳۷ مهاجر از کانال مانش عبور کرده‌اند، این در حالیست که در سال ۲۰۲۲ تعداد مهاجرانی که از کانال مانش عبور کرده بودند ۴۵ هزار و ۷۷۴ نفر ثبت شده است.

گزارش شده است که حدود ۲۰ درصد از مهاجران غیرقانونی که در سال ۲۰۲۳ به سواحل بریتانیا می‌رسند از افغانستان هستند. پس از آنها ایرانی‌ها با ۱۲ درصد، ترک‌ها با ۱۱ درصد، اریتره‌ها با ۹ درصد و عراقی‌ها با ۹ درصد قرار دارند.

بیشترین گروهی که در سال ۲۰۲۲ مهاجرت کردند آلبانیایی‌ها با ۱۲،۶۵ درصد بودند. این تعداد در مطابقت با سال گذشته ۹۰ درصد کاهش داشته است.

لندن و تیرانا توافقنامه‌ای را با هدف جلوگیری از عبور غیرقانونی آلبانیایی‌ها به بریتانیا امضا کرده بودند.

دولت انگلیس در مناسبت‌های مختلف از موفقیت این قرارداد و همچنین توافق‌نامه امضا شده با فرانسه ستایش کرد.

در ماه مارس، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به توافقی دست یافتند که بر اساس آن لندن بیش از ۵۰۰ میلیون یورو در طول سه سال برای افزایش نظارت بر سواحل فرانسه و مبارزه با باندهای قاچاق کمک خواهد کرد.

دولت محافظه‌کار بریتانیا که قوانین بسیار محدودکننده‌ای را در مورد پناهندگی به تصویب رسانده است، قصد دارد مهاجرانی که به طور غیرقانونی به بریتانیا آمده‌اند را به رواندا اخراج کند.

این طرح توسط دادگاه عالی مسدود شد، اما لندن با کیگالی به توافق جدیدی دست یافت.

ریشی سوناک در ماه دسامبر به نمایندگان مجلس گفت که پیش‌نویس جدید "سخت‌ترین لایحه مهاجرتی است که تاکنون در پارلمان ارائه شده است."