‌افزایش آمار تلفات در برزیل در اثر سیل

جنوب برزیل که از فاجعه تاریخی سیل آسیب دیده بود، در آخر هفته بار دیگر تحت تاثیر باران‌های شدید قرار گرفت و عملیات امداد و نجات با مشکل مواجه شد. در حالی که دست‌کم ۱۳۶ نفر جان خود را از دست دادند، نگرانی‌ها مبنی بر سنگین‌تر شدن آمار تلفات وجود دارد.

بر اساس آخرین گزارش وزارت دفاع غیرنظامی که شامگاه شنبه منتشر شد، بارش شدید باران در ابتدای ماه جاری در این بخش جنوبی کشور که کشاورزی در آن رواج دارد، موجب طغیان رودخانه‌ها شد که نزدیک به دو میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد و ۱۳۶ نفر کشته و ۸۰۶ نفر مجروح شدند.

در نتیجه فاجعه‌ای که کارشناسان سازمان ملل و دولت برزیل آن را با تغییرات آب و هوایی و پدیده اَل‌نینو مرتبط می‌دانند، بیش از ۵۳۷ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و تقریباً ۱۲۵ نفر همچنان مفقود هستند.

بر اساس گزارش کنفدراسیون ملی شهرداری‌ها، ۸۱ هزار نفر در پناهگاه‌هایی که توسط مقامات ایجاد شده بود، پناه گرفتند. بیش از ۹۲ هزار خانه در اثر سیل آسیب دیده یا ویران شده است.

از زمان بازگشت بارندگی‌ها در روز جمعه در پورتو آلگره و سایر مناطق آسیب‌دیده، مقامات در حالت آماده‌باش هستند. از مردم خواسته می‌شود به مناطق آسیب‌دیده برنگردند.

بر اساس اعلام موسسه ملی هواشناسی، که نسبت به خطر «سیل و قطع برق» هشدار می‌دهد، انتظار می‌رود «رگبارها و طوفان‌های منفرد» تا اوایل هفته آینده در منطقه ادامه داشته باشد.

بر اساس پیش بینی‌ها، بیشترین میزان بارندگی در روزهای یکشنبه تا دوشنبه رخ خواهد داد. کاتیا والنته، کارشناس هواشناسی درباره خطر زیاد رانش زمین، به ویژه در سواحل شمالی هشدار داد.