اعلام هفتمین کابینه دولت در سه سال اخیر در کویت

اعلام شد که در سه سال اخیر در کویت نفت‌خیز که درگیر بحران سیاسی عمیقی است، دولت هفتم تشکیل شده است.

دولت قبلی کویت در ماه ژانویه استعفا داد که فقط سه ماه دوام آورد.

اعلام شده است که در کویت، یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده نفت جهان دولت جدید تشکیل شده است.

دولت کویت در حساب توئیتری خود اعلام کرد که امیر کویت فرمان تشکیل دولت جدید را منتشر کرده است.

شیخ احمد نواف الاحمد الصباح فرزند امیر کویت بار دیگر ریاست دولت را بر عهده خواهد داشت. در دولت جدید، سالم الصباح، وزیر امور خارجه و بادر الملا، وزیر نفت، مانند دولت قبلی در سمت‌های خود باقی ماندند. در دولت که ۱۴ وزیر دارد، تنها دو زن حضور داشتند که به نوبه خود به وزارتخانه‌های امورات عمومی و امور اجتماعی منصوب شدند.

نخست وزیر احمد نواف الاحمد الصباح استعفای دولت خود را در حالی ارائه کرد که پارلمان قصد داشت از وزرا در مورد بحث وام‌های مصرفی و سوء مدیریت مالی عمومی سوال کند.

در ماه مارس، دادگاه قانون اساسی انتخابات پارلمانی سال گذشته را که مخالفان برنده شدند، باطل کرد و احیای قوه مقننه قبلی را تحمیل کرده بود.

کویت برخلاف سایر کشورهای خلیجی، زندگی سیاسی نسبتاً پویایی دارد. در سال‌های اخیر، قانونگذاران به طور مرتب از قوه مجریه، از جمله وزرای خاندان قدرتمند الصباح در قدرت، انتقاد کرده‌اند. با وجود این، خانواده الصباح همچنان بیشتر قدرت را در دست دارد. وزارتخانه‌های اساسی به طور سیستماتیک به این خانواده واگذار می‌شود.

امیر ۸۵ ساله فعلی این تصور را ایجاد می‌کند که نواف الاحمد الجابر الصباح ظاهراً به نفع شاهزاده مشعل الاحمد الجابر الصباح از زندگی سیاسی کناره گیری کرده است.

بحث‌ها در این کشور کوچک و ثروتمند در روزهای اخیر از چارچوب‌های معمول فراتر رفته است. الیگارشی بازرگان انتقادات شدیدی از پسر امیر، نخست وزیر کرد. مرزوق الغانم، رئیس پارلمان، به عنوان بخشی از جنگ قدرت، خطاب به نخست وزیر گفته بود: حضور شما خطری برای کویت است.

بی‌ثباتی سیاسی در کویت در سال‌های اخیر مانع از اصلاحات در این کشور شده است، این کشور اگرچه ثروتمند است، اما نمی‌تواند اقتصاد خود را متنوع کند و اشتهای سرمایه‌گذاران را سرد کرده است. کشورهای همسایه‌اش عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی اقداماتی را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود انجام داده‌اند.