الیو مارسلی: عبدالله اوجالان با ایده‌های خود بر تمام جهان تأثیر می‌گذارد

الیو مارسلی، فعال فرانسوی، عبدالله اوجالان را مهمترین فیلسوف و نظریه پرداز سیاسی قرن تعریف کرد و خواستار آزادی اوجالان شد.

برای در اوجالان برابر توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه که ۲۵ سال است ادامه دارد و برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، مبارزه از سوی گروه‌های مختلف اجتماعی ادامه دارد. یکی از اقداماتی که در چارچوب کمپین «آزادی ، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» که از ۱۰ اکتبر آغاز شد، راهپیمایی انترناسیونالیستی از بازل سوئیس به استراسبورگ فرانسه بین ۱۱ تا ۱۵ فوریه برگزار شد.

حدود ۲۰۰ انترناسیونالیست از ۱۳ کشور مختلف در این راهپیمایی شرکت کردند و خواستار آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند. با وجود همه اختلافات، عامل اصلی اتحاد آنها در این راهپیمایی، دیدن آینده خود در الگوی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بود.

یکی از شرکت کنندگان در این راهپیمایی، فعال فرانسوی الیو مارسلی، راهپیمایی طولانی را که آنها سازماندهی کردند و پارادایم عبدالله اوجالان را که آن را مهم می‌دانند برای خبرگزاری فرات(ANF) ارزیابی کرد.

 

وقتی کتاب اوجالان را خواندم، تصمیم گرفتم چه می‌خواهم

الیو مارسلی گفت که جنبش آزادی کوردها را با انقلاب روژاوا شناخته است و در مورد این روند گفت: «ابتدا در مورد مقاومت کوبانی و جنبش کوردها شنیدم. آن زمان در آنجا همه جا صحبت از این مقاومت بود. به این ترتیب کوردها و مبارزه آنها کم کم توجه من را به خود جلب کرد. سپس برادرم کتاب آبی کوچک کنفدرالیسم دموکراتیک عبدالله اوجالان را به من داد. آن را خواندم و در واقع با خودم گفتم من جامعه فردا و آینده را اینگونه تصور می‌کنم. این کتاب اوجالان منبع الهام بزرگی برای من بود.»

 

اوجالان مهم‌ترین نظریه پرداز سیاسی قرن است

الیو مارسلی ، عبدالله اوجالان را مهمترین نظریه پرداز قرن ما خواند و گفت: «به نظر من پارادایم عبدالله اوجالان از تئوری‌های قبلی پیشی گرفته و آنها را بسیار غنی کرده است. عبدالله اوجالان در نظریه‌های خود توضیح می‌دهد که چگونه فرهنگ‌های مقاومت در تاریخ شکل گرفته است. آن را به خوبی دریافت می‌کند و موارد جدید را اضافه می‌کند.

یکی از مهمترین مسائل در پارادایم‌های عبدالله اوجالان و در مبارزات آزادی کوردها، اجرای وحدت در تنوعات است. اما دولت‌- ملت یا نظام‌های سلطه همواره به ما آموخته‌اند که تنوع، هرج‌ومرج در جوامع ایجاد می‌کند. ما نمی‌توانیم در سیستم فعلی با هم در تنوع زندگی کنیم. با این حال، پارادایم توسعه یافته توسط عبدالله اوجالان خلاف آن را می گوید و پیشنهاد می‌کند. ما با هم می‌توانیم یک زندگی آزاد را توسعه دهیم و در نتیجه یک وحدت در تنوع ایجاد کنیم.»

 

آنچه ما را به هم نزدیک می‌کند، اعتقاد ما به ایدئولوژی مشترک است

فعال الیو مارسلی اعلام کرد که هدف راهپیمایی بین المللی بازل-استراسبورگ که بین ۱۱ تا ۱۵ فوریه برگزار شد، «پایان دادن به انزوا در امرالی و مطالبه آزادی جسمانی عبدالله اوجالان» و قدرتی است که ۲۰۰ انترناسیونالیست از ۱۳ کشور مختلف برای آزادی اوجالان دور هم جمع شدند، او آن را اینگونه تعریف کرد: «این نیرویی که ما را به هم نزدیک می‌کند؛ می‌توانم بگویم که ایدئولوژی مشترک، سوسیالیسم و ​​در عین حال اشتیاق به زندگی آزاد است که ما بدان اعتقاد داریم.»

 

ایده‌های اوجالان در سرتاسر جهان در حال گسترش است

فعال الیو مارسلی ، انزوای امرالی را غیرقانونی تعریف کرد و گفت: «اولاً این انزوا غیرقانونی است. بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری این انزوا را غیرقانونی دانسته و آن را محکوم کردند. ثانیأ بیش از انزوا، بازداشت عبدالله اوجالان نیز غیرقانونی است. با وجود این سه سال است که هیچ اطلاعاتی از او دریافت نمی‌شود. دولت ترکیه انزوا را در امرالی اجرا می‌کند، زیرا می‌ترسد که اوجالان با مردم در تمام گوشه و کنار جهان در تماس باشد.

با وجود اینکه اوجالان در اِمرالی منزوی شده است، عقاید او از امرالی و مرزهای آن عبور کرده است. اکنون ایده‌ای در مقابل خود داریم که در سراسر جهان گسترش یافته است. آزادی اوجالان تنها آزادی کوردستان و کوردها نیست، بلکه به معنای آزادی همه ستمدیدگان و جهان است.»

 

اروپا شریک این جنایت است

الیو مارسلی با اشاره به اینکه اروپا در انزوای امرالی شریک جرم است، گفت: «فراتر از سکوت اروپا در برابر انزوا، معتقدم که در این جنایت شریک است. اروپا شریک جنایاتی است که علیه عبدالله اوجالان و خلق کورد انجام شده است.

سازمان‌های مختلفی مانند CPT از وضعیت عبدالله اوجالان مطلع شده‌اند. با این حال، نه به خلق کورد و نه به کل جهان گزارشی از شرایط نگهداری عبدالله اوجالان نمی‌دهند. کشورهای اروپایی هم آنچه در امرالی اتفاق می‌افتد را نادیده می‌گیرند و هم شرکای جنایت انزوا هستند.

 

مبارزه بین‌المللی پاسخ بسیاری از مشکلات است

الیو مارسلی به اهمیت مبارزه انترناسیونالیستی پرداخت و گفت: «امروز که بحران هویت و مرزها موضوع بحث است، معتقدم انترناسیونالیسم به بسیاری از مشکلات پاسخ می‌دهد. افرادی که هویتشان از آنها گرفته شده است، دیگر نمی‌دانند چه کسانی هستند. انترناسیونالیسم همچنین تصدیق می‌کند که همه چیز به هم مرتبط است، مبارزات ما به هم مرتبط هستند و به عنوان انسان همه ما به هم مرتبط هستیم. اصولاً بین مردم فرقی نیست. اما سیستم‌های امروزی سعی می‌کنند نشان دهند که این تفاوت یک بحران است. اما انترناسیونالیسم جهان بینی متفاوتی را مطرح می‌کند. انترناسیونالیسم تاکید دارد که مردم را نباید با مرزها و زبان‌ها از هم جدا کرد، بلکه باید آنها را به عنوان یک کل در نظر گرفت.»