آمریکا به عراق اجازه‌ می‌دهد تا بدهی‌های گازوئیل و برق را با ایران تصویه نماید

در اقدامی که به نفع ایران است، وزارت خزانه‌داری آمریکا به ایران اجازه می‌دهد تا پول گازوئیل و برق صادراتی به عراق را از دولت عراق پس بگیرد.

دیروز دوشنبه، وزارت خارجه آمریکا تایید کرد علی‌رغم تحریم‌های ایران، به این کشور اجازه می دهد تا صدها میلیون دلار بدهی خود از صادرات گاز و برق را از عراق را پس بگیرد.

در یک کنفرانس خبری در واشنگتن پایتخت آمریکا، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که عراق این پول را به حساب بانکی تحت مدیریت عمان واریز خواهد کرد، ایران می‌تواند طی چندین شروط، از آن پول استفاده نماید.

همچنین در روز دوشنبه، ایران از طریق وزارت خارجه اعلام کرده بود که عمان و قطر رازی شده‌اند تا بر امر انتقال این پول نظارت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا این را نیز گفته بود: “عمان تمایل خود را برای دریافت بخشی از پول اعلام کرده است ما نیز معتقدیم هستیم که این یک گام مهمی است".

میلر اضافه کرده بود: “مهم است این پول از عراق خارج شود، زیرا به منبعی‌ هژمونی تبدیل شده است که ایران علیه همسایه خود از آن استفاده می‌کند”.

در مورد محدودیت‌های موجود بر این حساب بانکی، میلر توضیح داد که این پول فقط برای "فعالیت‌هایی که بر آن‌ها تحریم اعمال نشده است، مانند “کمک‌های بشردوستانه" قابل استفاده می‌باشد و انتقال هر گونه وجه به این حساب و یا دریافت آن نیاز به چراغ سبز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دارد.

گفتنی است، عراق که برای استفاده از نیروگاه‌های تولید برق، به گازوئیل ایران متکی است، این در حالی است که ماه گذشته ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بدهی گازوئیل و برق را به ایران بازپرداخت کرد، این نیز در حالی است که محمد صادق سفیر ایران در بغداد اعلام کرده است که “عراق ۱۱ میلیارد دلار پول گازوئیل به ایران بدهکار است”.