انتخابات در ایران: نرخ مشارکت ۴۱ درصد است

بر اساس آمارهای غیررسمی در ایران که حدود ۶۱ میلیون رای دهنده در آن حضور دارند، میزان مشارکت در انتخابات ۴۱ درصد بوده و مشخص شده است که تحریم در شهرهای کوردی موثرتر بوده است.

بر اساس نتایج غیررسمی، حدود ۴۱ درصد از مردم در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ایران برگزار شد، شرکت کردند. در ایران که حدود ۶۱ میلیون رای دهنده دارد، انتخابات ۲۹۰ نماینده مجلس و ۸۸ نماینده مجلس خبرگان به پایان رسید.

خبرگزاری‌های رسمی ایران گزارش دادند که بر اساس نتایج غیررسمی، ۲۵ میلیون رای دهنده پای صندوق‌های رای رفتند.

بیش از ۱۵ هزار نامزد برای تصاحب ۲۹۰ کرسی مجلس ایران با یکدیگر به رقابت پرداختند. همچنین ۱۴۴ نامزد نیز برای کسب ۸۸ کرسی مجلس خبرگان در انتخابات شرکت کردند. در مجموع ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ رای دهنده در سراسر ایران حق رای دارند.

بر اساس نتایج غیر قطعی، حدود ۲۵ درصد از رای دهندگان در تهران پای صندوق‌های رای رفتند.

اعلام شد که در برخی مناطق انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

تحریم در روژهلات کوردستان

در روژهلات کوردستان، پیش از آغاز انتخابات، ۴۱۴ نامزد انصراف دادند. ۱۲۶ نفر از ۳۸۴ نامزد در استان لرستان انصراف دادند و ۲۵۸ کاندیدا برای کسب ۹ کرسی در این استان وارد رقابت شدند. در استان ارومیه نیز ۱۰۰ نفر از ۳۸۵ داوطلب پذیرفته شده انصراف دادند و در کرماشان نیز ۹۵ نفر از ۲۹۴ نفر در آخرین لحظه انصراف دادند.

در استان سنه ۵۱ نفر از ۱۸۴ نامزد انصراف دادند و در نهایت در ایلام ۴۲ نفر از ۹۶ نامزد انصراف دادند. این تحریم در شهرهای کوردستانی که ۳۳ درصد از نامزدها انصراف دادند، مؤثر بوده است.

پیش‌بینی می‌شود نتایج غیرقطعی امروز اعلام شود و نتایج قطعی تا یک هفته دیگر اعلام خواهد شد.