انتخابات ریاست‌جمهوری در سریلانکا آغاز شد

خلق سریلانکا در روز شنبه برای انتخاب رئيس جمهور، پروسه انتخابات و رای گیری را آغاز کردند.

سریلانکا تلاش می‌کند خود را از بحران اقتصادی که از سال ۲۰۲۲ در گیر آن است نجات دهد و بسیاری از شهروندان می‌خواهند از این عصر دشوار بگذرند و به سیاست‌های حکومت پایان بدهند. در ساعت ۰۷‌:۰۰ به وقت محلی در پایخت سریلانکا و اطراف آن خلق برای رای دادن، صفوف طولانی منتهی به صندوق‌های رای را تشکیل دادند.

رانل ویکرمسینگ ۷۵ ساله از سال ۲۰۲۲ رئیس جمهور سریلانکا است و با وعده اصلاحات اقتصادی در کشور دوباره خود را کاندید کرده است. ویکرمسینگ پس از حاضر شدن برای رادی دادن سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«من امیدوارم که سریلانکا را توسعه دهم.‌‌» ویکرمسینگ بیان کرد که او ‌«سریلانکا را از ورشکستگی نجات داده است و برای آن کشور موفقیت‌های بسیاری بدست آورده است.»

ویکرمسینگ در ماه جولای ۲۰۲۲ پس از اعتصابات به ریاست جمهوری رسید. سریلانکا در آنزمان بخاطر بدهی به ارزش ۴۶ میلیون دلار و به پایان رساندن منابع ارز خارجی با یک بحران عظیم روبرو شده بود.

پیش‌بینی می‌شود که نتیجه انتخابات در روز یکشنبه اعلام شود. بر اساس قانون انتخابات، حتی اگر هیچ یک از کاندیدها از حد ۵۰ درصدی عبور نکنند، گزینه‌های دوم و سوم از پروسه حذف شده و کسیکه بیشترین رای را آورده باشد، منتخب محسوب می‌شود و به ریاست جمهوری می‌رسد.