آنتونیو گوترش از کشورها خواست تبهکاران داعش ‌و خانواده‌هایشان را از سوریه بازگردانند

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از کشورها خواست تبهکاران داعش ‌و خانواده‌هایشان را از سوریه (روژآوای کوردستان) بازگردانند.

در کنفرانسی که در رابطه با ترکیه در آمریکا انجام شد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، عراق را به خاطر بازگرداندن شهروندانش از کمپ هال و زندان‌های روژآوای کوردستان تمجید کرد و از کشورهای خارجی خواست تا بازگشت شهروندان خود را تسریع بخشند.

گوترش روز دوشنبه در در نیویورک آمریکا در کنفرانسی درباره تروریسم گفت: “از به عراق و سایر کشورها به خاطر بازگرداندن شهروندانشان از اردوگاه‌های شمال و شرق سوریه تشکر می‌کنم و درخواست خود را از دیگر کشورهای عضو سازمان ملل برای کمک به عنوان یک اولویت فوری و از تسریع بخشیدن به بازگشت نظامیان داعش و خانواده‌هایشان حمایت کنند که این به اخلاق و رحم بشریت و همچنین به امنیت مرتبط است”.

نیروهای سوریه دموکراتیک (ق.س.د) از جمله ی.پ.گ و ی.پ.ژ، شرکای اصلی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در سوریه و روژآوای کوردستان، با به دست گرفتن کنترل باغوز در سال ۲۰۱۹ بر داعش اعلام پیروزی کردند و بیش از ۱۰ هزار نظامی داعش و ۵۰ هزار تن از خانواده‌هایشان، مدت چندین سال است در اردوگاه‌های روژآوای کوردستان تحت نظر هستند.

بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر، ۳۷ هزار خارجی در اردوگاه‌های هال و روژدان در حسکه در روژآوای کوردستان به سر می‌برند.

وزارت دفاع آمریکا تخمین می‌زند، که نظامیان داعش شامل ۵ هزار سوریه‌ای، ۳هزار عراقی و ۲ هزار خارجی هستند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: “شاخه‌های القاعده و داعش در آفریقا به سرعت در مکان‌هایی مانند ساحل، سرزمین‌های خود را گسترش می‌دهند و در حال پیشروی به سمت جنوب به سمت خلیج گینیا هستند” همچنین به “وحشیگری” داعش در عراق و سوریه اشاره کرد.

همچنین گوترش در رابطه با جنبش‌های فاشیستی گفت: “جنبش نئونازی و جنبش اقتدارگرای سفیدپوستان به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تهدید بزرگ برای امنیت داخلی تعدادی از کشورها هستند”.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که ایدئولوژی افراطی از بحران‌های پیش روی جهان، از بحران‌های غذایی و انرژی گرفته تا تغییرات آب و هوایی و گسترش نفرت در اینترنت، سود می‌برد.

گوترش معتقد است که باید روی مؤثرترین راه متمرکز کنند و اعلام کرد: "برای پایان دادن به این تهدید، که آن نیز پیشگیری است، پیشگیری فقط به معنای شکست حملات و خنثی کردن توطئه‌ها نیست، بلکه به معنای پرداختن به شرایط اساسی است که در وهله اول می‌تواند منجر به ترور شود، مانند فقر، تبعیض، نارضایتی، زیرساخت‌ها و نهادهای ضعیف و نقض فاحش حقوق بشر است”.