«اردوغان باید به‌عنوان یک جنایتکار جنگی مجازات شود»

ابراهیم شیخو و دکتر میختار الخباشی به جنایات جنگی دولت ترکیه با بمباران زیرساخت‌های شمال‌وشرق سوریه اشاره کرده و گفتند؛ باید تلاش‌ها برای محاکمه اردوغان در عرصه بین‌المللی افزایش یابد.

جنایات جنگی دولت ترکیه علیه غیرنظامیان در شمال‌وشرق سوریه ادامه دارد. زیرساخت‌های این منطقه در مقابل انظار عمومی جهان بمباران و تخریب می‌شود.

ابراهیم شیخو رئیس سازمان حقوق بشر در عفرین یادآور شد که دولت اشغالگر ترکیه نیروگاههای برق و چاههای نفت شمال‌وشرق سوریه را بمباران می‌کند.

ابراهیم شیخو عنوان کرد که باید دولت ترکیه به‌دلیل این بمباران زیرساخت‌های منطقه محاکمه شود، زیرا طبق قانون روم؛ این اعمال جنایت جنگی محسوب می‌شود.

ابراهیم شیخو همچنین اظهار داشت که منافع دولت‌ها و نیز عضویت ترکیه در سازمان ناتو، مانع از محاکمه دولت ترکیه به‌دلیل این جنایات جنگی می‌شود و افزود: «پیش از این یک پزشک کورد از اردوغان شکایت کرده بود. این شکایت به چند دلیل رد شد. هم به‌خاطر حمایت و مصونیت دیپلماتیک اردوغان و هم به‌دلیل روابط ترکیه با آلمان.»

معاون مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی عربی؛ دکتر مختار الخباشی هم عنوان کرد که حملات دولت ترکیه نقض قوانین بین‌المللی است و افزود: «اما مشکل اینجاست که تعدادی از کشورها قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند، مانند اسرائیل که در غزه تمام قوانین بین‌المللی را نقض می‌نماید.»

دکتر مختار الخباشی گفت: «تنش و بحران‌های جهانی به ترکیه امکان داد تا به زیرساخت‌های شمال‌وشرق سوریه حمله کند. این یک وضعیت جدید است و به‌دلیل جنگ غزه که توجه بسیاری از منازعات جهانی و تنش‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده است، راه برای افزایش حملات ترکیه باز شده است. همچنان که واشنگتن و مسکو در شرایطی هستند که نمی‌خواهند ترکیه را از خود دور کنند. از سوی دیگر؛ ایران، روسیه و ترکیه سه طرفی هستند که بیشترین نقش را در مسئله سوریه بازی می‌کنند.»

معاون مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی عربی اظهار داشت که دادگاه حقوق بشر اروپا و دادگاه بین‌المللی باید اردوغان را به خاطر جنایات جنگی که در شمال‌وشرق سوریه مرتکب می‌شود، محاکمه کنند.

دکتر مختار الخباشی گفت: «ما شاهد شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل بودیم که اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرده بود تا زمانی که دادگاه این شکایت را پذیرفت. لازم است جنایات دولت ترکیه به‌طور گسترده مستند شود تا شکایت علیه وی در دادگاههای بین‌المللی پذیرفته شود.»