ارتش اوکراین از آودیوکا عقب‌نشینی کرد

ژنرال الکساندر تارناوسکی جمعه شب اعلام کرد که ارتش اوکراین از آودیوکا واقع در شرق این کشور، جایی که وضعیت در روزهای اخیر به طور قابل توجهی بدتر شده است، عقب‌نشینی کرده است.

ژنرال ترناوسکی در تلگرام نوشت: «طبق دستور دریافتی، از آودیوکا به مواضع آماده شده قبلی عقب‌نشینی کردیم.»

این بزرگترین پیروزی نمادین روسیه از زمان شکست ضد حمله کی‌یف در تابستان گذشته بود.

ژنرال الکساندر تارناوسکی ادامه داد: «در شرایطی که دشمن روی اجساد سربازان خودش پیشروی می‌کند و ده برابر گلوله‌های توپخانه دارد (...) این تنها تصمیم درست است.»

بنابراین نیروهای اوکراینی از محاصره در نزدیکی این شهرک صنعتی که تا حد زیادی ویران شده بود فرار کردند.

این عقب‌نشینی اولین تصمیم مهمی بود که فرمانده کل جدید نیروهای مسلح اوکراین، الکساندر سیرسکی، پس از انتصابش در ۸ فوریه اتخاذ کرد. سیرسکی این را با تمایل به «حفاظت» از جان سربازان خود توجیه کرد.

آودیوکا که قبل از حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ حدود ۳۴ هزار نفر جمعیت داشت، ارزش نمادین مهمی دارد.

این شهر که برای مدت کوتاهی در ژوئیه ۲۰۱۴ به دست جدایی‌طلبان طرفدار روسیه افتاد، به کنترل اوکراین بازگشت و علیرغم نزدیکی آن به دونتسک که در دهه گذشته در شرق اوکراین اعلام استقلال کرد، همچنان باقی ماند.

سربازان اوکراینی به اسارت درآمدند

ارتش اوکراین اعلام کرد که بسیاری از سربازانش در آودیوکا، مرکز درگیری‌ها در شرق، به اسارت نیروهای روسی درآمده‌اند که «از نظر تعداد سربازان، توپخانه‌ها و هواپیماها بیشتر بودند.»

توافقنامه امنیتی با برلین و پاریس

پس از برلین، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای امضای توافقنامه امنیتی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، وارد پاریس شد. توافقات نظامی مورد انتظار در زمانی انجام شد که کمک‌های ایالات متحده توسط کنگره متوقف شد.

به گفته ریاست جمهوری فرانسه، این توافق که «برای مدت ده سال امضا شده»، «شامل تعهدات خاصی از جمله تعهدات مالی» در زمینه‌های نظامی و غیرنظامی است. این توافقنامه تقویت «همکاری در زمینه توپخانه» را بدون ذکر ارقام در نظر گرفته است.

اولاف شولز، نخست وزیر در دیدار روز جمعه خود با زلنسکی در برلین، متعهد شد که «تا زمانی که لازم باشد» از اوکراین در برابر روسیه حمایت کند. صدراعظم آلمان توافقنامه امنیتی را امضا کرد که آن را «تاریخی» توصیف کرد.

شولز گفت: «دو سال پس از آغاز این جنگ وحشتناک، امروز ما پیام بسیار واضحی را به رئیس جمهور روسیه (ولادیمیر پوتین) می‌فرستیم: حمایت خود از اوکراین را کاهش نخواهیم داد.»