آتن می‌خواهد مشکل مرزی خود با آنکارا را در لاهه حل کند

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان اعلام کرد که می‌خواهند اختلاف تاریخی خود را با ترکیه همسایه در مورد تعیین حدود مناطق دریایی در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه که صلاحیت قانونی دریانوردی را دارد، حل و فصل کنند.

نخست وزیر میتسوتاکیس یک روز پس از دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست ناتو در مصاحبه‌ای با کانال اسکای گفت: هدف اصلی من حل مشکل تعیین حدود مناطق دریایی است که اختلاف اصلی ما با ترکیه است.

میتسوتاکیس با اشاره به نهاد قضایی سازمان ملل متحد مستقر در لاهه تصریح کرد که ابتدا باید با آنکارا به توافق رسید. میتسوتاکیس از دادگاه بین‌المللی درخواست کرد که به این پرونده که دهه‌ها در جریان بوده رسیدگی کند.

کیریاکوس میتسوتاکیس که برای دومین بار پس از انتخابات ۲۵ ژوئن در یونان به قدرت رسید، افزود که توافق با آنکارا در این زمینه «مساله آسانی» نیست.

آتن و آنکارا مدت‌هاست که بر سر مناطق انحصاری اقتصادی جزایر یونانی نزدیک به سواحل ترکیه در دریای اژه و تعیین حدود فلات قاره و در نتیجه حق جستجوی انرژی در این منطقه با هم اختلاف دارند.

مذاکرات «اکتشافی» کارشناسان دو کشور که از سال ۲۰۰۰ برای حل این مشکل آغاز شده بود، تا امروز چندین بار قطع شده و بی‌نتیجه مانده است.