اعتراض کشاورزان لهستانی به مقررات زیست‌محیطی اتحادیه اروپا

هزاران کشاورز لهستانی در اعتراض به مقررات زیست‌محیطی اتحادیه اروپا که به ادعای آنها به اقتصاد آسیب می‌رساند تظاهرات کردند و خواستار برگزاری همه‌پرسی شدند.

کشاورزانی که جلیقه‌های زرد پوشیده بودند با بنر «معامله سبز» در مرکز ورشو تجمع کردند، سیب توزیع کردند و بنرهایی با جمجمه‌ها و استخوان‌ها و همچنین پرچم‌های لهستان حمل کردند.

قرارداد سبز اتحادیه اروپا تعهد بلندپروازانه‌ای را برای تبدیل این بلوک ۲۷ کشوری به «اولین قاره خنثی از نظر آب و هوا» با دستیابی به انتشار خالص کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ دارد. با این حال، این برنامه مورد انتقاد صنعت سوخت فسیلی و بخش کشاورزی، و همچنین از سوی احزاب سیاسی جناح راست و راست افراطی است.

آدریان واورزینیاک، سخنگوی اتحادیه کشاورزان همبستگی گفت: «ما همه مفاد قرارداد سبز را که به اقتصاد لهستان آسیب می‌زند، نمی‌پذیریم.»

واورزینیاک به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما می خواهیم در لهستان همه‌پرسی برگزار شود که آیا رئیس‌جمهور، پارلمان و دولت باید توافق سبز را رد کنند یا خیر.»

برخی از تظاهرکنندگان همچنین واردات محصولات کشاورزی از اوکراین را محکوم کردند که به گفته آنها بر درآمد آنها تأثیر بدی گذاشته است و سیاست‌های دولت ائتلافی طرفدار اتحادیه اروپا که در پایان سال گذشته در لهستان به قدرت رسید.

حزب راستگرای مخالف قانون و عدالت (PiS) که روابط نزدیکی با اتحادیه همبستگی دارد نیز اعلام کرد که در این تظاهرات شرکت خواهد کرد.