ایرلند، اسپانیا و نروژ کشور فلسطین را به رسمیت شناختند؛ اسرائیل عصبانی است

تصمیم اسپانیا، نروژ و ایرلند مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین از روز سه شنبه ۲۸ می اجرایی می‌شود. اسرائیل عصبانی است.

مادرید، دوبلین و اسلو روز سه شنبه رسما کشور فلسطین را به رسمیت شناختند. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، گفت که این به رسمیت شناختن برای «برقراری صلح» بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها «ضروری» است و یک «مسئله تاریخی عدالت» برای مردم فلسطین است.

رهبر سوسیالیست در ساعت ۹:۳۰ به وقت محلی قبل از شروع جلسه شورای وزیران بیانیه کوتاهی به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی بیان کرد و اعلام کرد که این تصمیم «علیه هیچکس، علیه اسرائیل» گرفته نشده است.

تصمیم به رسمیت شناختن هفته گذشته در روز چهارشنبه توسط سانچز و همتایان ایرلندی و نروژی‌اش اعلام شد و از روز سه شنبه، ۲۸ می، اجرایی خواهد شد.

انتظار می‌رود دولت ایرلند امروز صبح برای تصویب این تصمیم تشکیل جلسه دهد.

روز یکشنبه، نروژ یادداشتی به محمد مصطفی، نخست وزیر جدید فلسطین داد و تأیید کرد که این تصمیم اجرایی شده است.

گفته می‌شود این تلاش سه کشور اروپایی که دو کشور از آنها عضو اتحادیه اروپا هستند، تاثیر نمادین قوی دارد و سایر کشورها را به پیوستن به این تصمیم ترغیب خواهد کرد.

 همچنین به نقش نروژ و اسپانیا در روند صلح دهه ۱۹۹۰ در خاورمیانه اشاره شده است. مادرید میزبان کنفرانس صلح اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۹۱ به مدت دو سال قبل از توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ بود.

۱۴۵ کشور آن را به رسمیت شناخته‌اند

بر اساس شمارش انجام شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله اسپانیا، ایرلند و نروژ، ۱۴۵ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل تاکنون کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. اکثر کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی و همچنین استرالیا، ژاپن و کره جنوبی در این لیست نیستند.

سوئد اولین کشوری بود که در سال ۲۰۱۴ کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. جمهوری چک، مجارستان، لهستان، بلغارستان، رومانی و قبرس قبل از پیوستن به اتحادیه اروپا آن را به رسمیت شناخته بودند.

تصمیم هفته گذشته مادرید، دوبلین و اسلو باعث اعتراض در اسرائیل شد. تنش در روزهای اخیر حتی بیشتر شده بود.

 اسرائیل عصبانی است

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل روز دوشنبه «اقدامات تنبیهی» علیه مادرید دریافت کرد و کنسولگری اسپانیا در اورشلیم را از خدمات رسانی به فلسطینی‌ها از اول ژوئن منع کرد.